• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Filmsnak ‹ Filmmagasiner, blogs og websites

Anbefalinger og indhold. Alt hvad der angår filmmagasiner, blogs og websites. Danske såvel som udenlandske.
Skriv et svar
61 indlæg • Side 3 af 5 • 1, 2, 3, 4, 5

Indlægaf TCM » tors 8. mar 2012 14:06

Jeg er en af dem, der blev skræmt godt og grundigt af dæmon-gyset Paranormal Activity – og opfølgeren havde også sin del af koldsved. Så jeg var spændt på om Paranormal Activity 3 kunne levere endnu en omgang neglebidende uhygge og samtidig bygge videre på det håndholdte-hjemmevideo-koncept.

Konceptet og opbygningen ligner ganske vist de første film, men illusionen med at komme ind på livet af en families møde med det overnaturlige er fint fortalt. Skidtet har bestemt sine plothuller, repetition og billige jump scares, men da filmen først gik ind i sin anden halvdel var jeg hooked og adrenalinen sat godt i sving. Dette tredje kapitel er ganske enkelt herlig hårrejsende og dæmonbesat VHS-uhygge. Så jeg hopper også på en fjerde film – ja, det er noget satans pis med de her film-serier.

Paranormal Activity 3 (2011): Mere dæmonbesat hjemmevideo-uhygge, gisp!:
http://blog.mtv.dk/movies/2012/03/08/me ... ygge-gisp/
Mit filmsite, Filmskribenten - også med skrækfilm: www.filmskribenten.dk
Brugeravatar
TCM

Geografisk sted: København

Indlægaf TCM » man 12. mar 2012 11:34

Med Final Destination 5 kastes man atter ud i blodig kispus med Døden. Det er business as usual. En flok mere eller mindre usympatiske teens må forsøge at snyde Døden, inden de selv ender som underholdende blodsprøjt på skærmen. Nej, det er hverken originalitet i historien eller karaktererne, der skal sikre filmens overlevelse, men opfindsomheden i de groteske drab. Dem er der heldigvis et par stykker af.

Filmen har altså bestemt sine øjeblikke af indvoldsudrivende og medrivende død – ikke mindst i den første og stort opsatte dødsscene, hvor en hængebro kollapser. Splat, sjask og sjovt. Desværre bumler dødsfælden også noget mekanisk afsted.

Final Destination 5 (2011): Endnu en omgang blodig kispus med Døden:
http://blog.mtv.dk/movies/2012/03/12/en ... med-doden/
Brugeravatar
TCM

Indlægaf TCM » tirs 13. mar 2012 16:43

Ja, selvfølgelig har alle en morder potent gemt i sig – altså, hvis bare man presses langt nok ud. No biggie, overlevelsesinstinkt og sådan. Men hvad skal der så til for at komme helt derud, hvor en ellers civiliseret pacifist og konfliktsky forfatter som David Sumner griber sømpistolen og uden tøven trykker på aftrækkeren? Det får man svaret på i det vakkelvorne og underligt ufarlige remake Straw Dogs.

Desværre ender genindspilningen blot som en mindre potent, langt fra nervepirrende og uforløst kopi-pølse af Sam Peckinpahs fænomenale original fra 1971. Vuf.

Straw Dogs (2011): Halvsløve hunde bjæffer uden blodigt bid:
http://blog.mtv.dk/movies/2012/03/13/ha ... odigt-bid/
Brugeravatar
TCM

Indlægaf TCM » man 19. mar 2012 18:07

Det er nærmest en instruktørs genfødsel, man er vidne til med den uregerlige og voldsomme action-thriller Red State. For Kevin Smith har med denne sprængfarlige bastard bevæget sig ind på nyt filmisk område og leverer et herligt uimponeret miks af både gys, action, komedie og thriller. Resultatet er et sprælsk og medrivende filmsus. Sådan!

Filmen udspiller sig i en flække i USA’s bibelbælte, hvor en gruppe fundamentalistiske kristne pryder bybilledet med hadfyldte demonstrationer imod homoseksualitet og andet, der ifølge deres bibellæsning fordærver verden. Præcis hvor langt de vil gå for at håndhæve Guds ord, finder et par knægte ud af, da de ender i fedtefadet hos den ekstremistiske kirke – og så er der ellers sat fut under kedlen.

- Red State (2011): Skydegale kristne serverer voldsomt filmsus:
http://blog.mtv.dk/movies/2012/03/19/sk ... mt-filmsus
Brugeravatar
TCM

Indlægaf TCM » tors 22. mar 2012 10:48

’Dræb eller blive dræbt’ – sådan kan man kort opridse den foruroligende præmis for det ondskabsfylde spil på liv og død i den dystopiske The Hunger Games. Her skal der kæmpes, indtil kun én overlevende står tilbage som vinder. En præmis, der potentielt indeholder både intens menneskejagt, dirrende drama og moralske dilemmaer for de unge deltagere – skal man fx dræbe for selv at overleve?

Men selvom vi har at gøre med et spil på liv og død, så er det forbløffende hvor få dilemmaer de medvirkende egentlig sættes i – og underligt nok fornemmer man også kun sjældent en reel fare. Heldigvis diskes der – om end diskret – op men lidt blodsprøjt. Det er altid noget. For selvfølgelig skal det sjaske med blod, når et sværd hugges i en modstander – også selvom det er et barn. Sådan. Desværre føler man bare ikke noget særligt, når deltagerne falder på stribe.

- The Hunger Games (2012): Der er ikke nok bid i ’The Hunger Games’:
http://blog.mtv.dk/movies/2012/03/22/de ... %E2%80%99/
Brugeravatar
TCM

Indlægaf TCM » fre 30. mar 2012 11:33

Det måtte jo komme, for hvad gør man lige for at overgå den seneste års række af såkaldte ’found footage’-film, hvor bl.a. Paranormal Activity-serien og Clovefield har huseret. Jo, man tager selvfølgelig til månen. For tænkt engang, der er sgu dukket optagelser op fra en hemmelig månemission anno 1974. Det er dette utrolige fund, der udgør den ujævne og desværre ikke særligt uhyggelige månegyser Apollo 18.

Selvom Apollo 18 ikke for alvor får et ordentligt greb om sine karakterer eller formår at holde den foruroligende stemning i hævd, så er det trods alt en visuel interessant og stemningsfuld lille sag. Det gælder både månevandringerne og scenerne i rumkapslerne, hvor en smule paranoia titter frem. Desværre er den fascinerende æstetik og konspiratoriske præmis ikke nok til at forløse gruen tilfredsstillende.

- Apollo 18 (2011): Uhyggen udebliver i atmosfærefyldt månegyser:
http://blog.mtv.dk/movies/2012/03/30/uh ... manegyser/
Brugeravatar
TCM

Re: MTV at the Movies – skrækfilms-edition: 'APOLLO 18'

Indlægaf TCM » søn 22. apr 2012 13:21

Selvom jeg ikke er den store sucker for middelalder-fantasy, var jeg spændt på at få set første sæson af HBO’s stort opsatte serie Game of Thrones. For hey, man går vel ikke helt galt i byen med indædte magtkampe, blodig vold og en veltalende dværg. Ja, og så holder HBO-serierne jo et uhørt højt niveau.

Det er som forventet bestemt også en både flot og velcastet serie, hvor intrigerne dirrer potent i hvert ridderligt håndtryk – men løjerne er sgu desværre også lidt sløve om for alvor at bide sig fast. Jeg er altså ikke gået helt på røven over serien.

Game of Thrones - første sæson (2011): magtkampe og korruption:
http://blog.mtv.dk/movies/2012/04/09/%E ... orruption/
Brugeravatar
TCM

Indlægaf TCM » søn 22. apr 2012 13:21

Steven Soderberghs fremragende virus-film Contagion gør absolut intet godt for min bakteriefobi – hvilket jo er et sundhedstegn for denne type film (tøhø). For det er et i den grad myrekrybende rædselsscenarie, der opbygges i denne snigende mavepuster. Her går en virus nemlig med hastige skridt dødens uhyggeligt sejrsgang verden over. Det er på en gang underspillet paranoia og verdensomspændende panik. Atju…!

Contagion er ganske enkelt forførende og foruroligende virusgys, der overbevisende fører den angstfyldte ’hvad nu hvis’-præmis ud i livet. For er vi overhovedet forberedte til et sådant udbrud – og hvordan ville man selv reagere? Ja, civilisationens fernis er nok tyndere, end man lige går og tror…

Contagion (2011): Gribende virusudbrud spreder skræk og rædsel:
http://blog.mtv.dk/movies/2012/04/11/gr ... g-raedsel/
Brugeravatar
TCM

Indlægaf TCM » søn 22. apr 2012 13:22

Igen i år dækker jeg den københavnske filmfestival CPH PIX på min filmblog, http://blog.mtv.dk/movies - her kommer jeg bl.a. også til at se en stak skrækfilm og andet guf som ligesindede på dette forum sikkert også sætter tænderne i under festivalen...

- DAG 4: min søndag bød bl.a. på den fremragende Take Shelter og manga-action med de to Gantz-film: http://blog.mtv.dk/movies/category/cph-pix-2012/
Brugeravatar
TCM

Re: MTV at the Movies – skrækfilms-edition: 'CPH PIX 2012'

Indlægaf TCM » søn 22. apr 2012 13:28

Jeg ramte i går festivalens dag nummer ti og en af de film, jeg havde set spændt frem til - nemlig Julien Maury og Alexandre Bustillos Livid - et atmosfæremættet, overnatuligt gotisk gys. Jeg kunne sgu godt lide den.

Men ellers har det ikke været overvældende med gys på dette års festival for mig (endnu) - men ud af de 24 titler jeg indtil videre har været igennem, har jeg bl.a. også set action-bæstet The Raid: Redemption og den spanske viceværts-thriller Sleep Tight.

- Tjek evt. alle mine daglige indlæg fra min gang på festivalen på min blog:
http://blog.mtv.dk/movies/
Brugeravatar
TCM

Re: MTV at the Movies – skrækfilms-edition: 'DARK SHADOWS'

Indlægaf TCM » tors 10. maj 2012 08:57

Tim Burton slår igen sine folder i vante græsgange med Dark Shadows. Johnny Depp har en excentrisk rolle og en spraglet garderobe, Danny Elfman står for musikken og Burton finder vanen tro også plads til sin søde kone Helena Bonham Carter. Jep, flokken er klar til endnu en omgang gotisk sjov og vampyrballade.

Depp gør hvad Depp skal i rollen som malplaceret vampyr med hang til flæser og menneskeblod. Hans møde med de hippe 1970’ere afføder da også et par komiske kulturchok – men der hives altså også lidt for billige point hjem på den bekostning, som fx da han forundret undersøger ’et forhekset’ fjernsyn. Men hey, det var da på tide, at Burton fik klædt sin Depp ud som vampyr.

- Dark Shadows (2012): Endelig sprang Johnny Depp ud som bleg vampyr:
http://blog.mtv.dk/movies/2012/05/10/en ... eg-vampyr/
Brugeravatar
TCM

Re: MTV at the Movies – skrækfilms-edition: 'DREAM HOUSE'

Indlægaf TCM » man 14. maj 2012 17:44

Jeg skal love for, at den plotvridende thriller DREAM HOUSE får serveret sit nonsens med kul på klichéerne og godt gang i forsøget på et kringlet mind-fuck. Daniel Craig kan desuden komme til at se virkelig syg ud, når bare slagskyggerne falder rigtigt og sminkøren skruer op for renderne under de stålblå øjne, *sådan, nu ser han dæleme uhyggelig ud…*

Tja, nu vil jeg ikke afsløre noget af plottet, men der er faktisk heller ikke rigtigt noget at afsløre. For fra første færd gennemskuer man de trivielle plot-drejninger. Ja, filmen gør faktisk ikke meget for at holde sit publikum hen i uvished om tingenes sande sammenhæng. Og så alligevel, for bare rolig – der venter en af de skøreste finaler, jeg har set i genren af ’utroværdig-manuskript-masturbation’.

- DREAM HOUSE (2011): Daniel Craig farer vild i fjollede plotroderier:
http://blog.mtv.dk/movies/2012/05/13/da ... troderier/
Brugeravatar
TCM

Re: MTV at the Movies – skrækfilms-edition: 'THE INNKEEPERS'

Indlægaf TCM » man 21. maj 2012 11:19

Selvfølgelig er gamle hoteller hjemsøgte – specielt de store og knirkende af slagsen. Sådan er det også i Ti Wests atmosfærefyldte slow burner-gys THE INNKEEPERS. En skrækfilm, der emmer af kærlighed til genren og hvor spøgerierne folder sig ud i roligt tempo. Her venter altså ikke et hurtigt horror-kick eller for den sags skyld stribevis af jump scares.

Derimod er her tale om en herlig tilbagelænet sag, der selvsikkert holder tempoet på halvt blus og ikke jager afsted for at please et skrækhungrende publikum. Det er lige så meget forventningerne om, hvad der lurer i mørket, der er drivkraften, som det er håndgribelige payoffs på chok-kontoen. Bare rolig, for her er både skumle genfærd og neglebidende gru på spil, men snigende som nattefrosten en kold vinteraften.

THE INNKEEPERS (2011): Hjemsøgt hotel sniger sig olmt afsted:
http://blog.mtv.dk/movies/2012/05/21/hj ... mt-afsted/
Brugeravatar
TCM

Re: MTV at the Movies – skrækfilms-edition: 'KILL LIST'

Indlægaf TCM » fre 25. maj 2012 09:43

Der gemmer sig dystre hemmeligheder lige under overfladen i den forrygende KILL LIST. En mørk rejse væk fra hverdagens spisebordsskænderier og langt ind i et sitrende vanvid, hvor volden hersker. Jep, en urovækkende oplevelse, der med tålmodig insisteren knuger sig ondt om sit publikum.

Filmens blanding af rå realisme og en okkult klangbund forenes forførende i denne ondskabsfulde film, som med en tiltagende intensitet bugter sig længere og længere ind i mørket. En film, der ånder gennem volden og får nysgerrigt liv af de urovækkende hints, man nervøst griber ud efter i en søgen på svar – præcis som de to fortabte lejemordere, man finder i hovedrollerne.

- KILL LIST (2011): Sprælsk skrækfilm er forrygende ond:
http://blog.mtv.dk/movies/2012/05/25/sp ... gende-ond/
Brugeravatar
TCM

Re: MTV at the Movies – skrækfilms-edition: 'PROMETHEUS'

Indlægaf TCM » lør 2. jun 2012 17:28

Lige fra den episke åbningssekvens af en brusende natur og videre ned i de mørke dybder indkapsles PROMETHEUS i forførende smukke og fængslende flotte billeder. Her kan den gamle Ridley Scott absolut sit kram. Desværre er historien ikke nær så sikkert leveret. De flotte løjer mister fokus og historien ender med for mange uforløste elementer i spil. Her forsøges ganske enkelt fortalt for meget på for kort tid.

Men altså, PROMETHEUS er en både spektakulær og herlig ambitiøs film, der har nok pondus til at overvinde sine ujævnheder. Et forførende univers, der heldigvis heller ikke er bleg for at servere lidt klam og overgearet B-films-snask. Herligt. Så pokker i at finalen forjages en smule og logikken ikke hele vejen synes at have førsteprioritet.

- PROMETHEUS (2012): et flot og svulstigt rumeventyr:
http://blog.mtv.dk/movies/2012/05/31/%E ... umeventyr/
Brugeravatar
TCM

ForegåendeNæste

Skriv et svar
61 indlæg • Side 3 af 5 • 1, 2, 3, 4, 5

Tilbage til Filmmagasiner, blogs og websites