• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Filmsnak ‹ Versioner

Her kan du diskutere alt, hvad der angår forskellige versioneringer af samme film.
Skriv et svar
7 indlæg • Side 1 af 1

Musikken i A Nightmare on Elm Street 3

Indlægaf Morten C » fre 18. mar 2011 17:07

I åbningsscenen, hvor Kristen (Patricia Arquette) sent om natten sidder og bygger en model af Freddys hus, tænder hun på et tidspunkt for radioen. Da filmen i sin tid kom ud i biograferne var det pågældende nummer i radioen Dokken med ’Into the Fire’.
På den danske vhs-udgave (såvel ex-rental som sellthru) af filmen er nummeret udskiftet med en 80er-synth-rock instrumentalversion af Joe Lamonts nummer ’Quiet Cool’ (i øvrigt oprindeligt temasang til Clay Borris’ actionfilm af samme navn fra ’86).

Tilbage i starten af 90erne (formentlig ’92 eller ’93) optog min storesøster Elm Street 3 til mig fra den hedengangne kabel-kanal FilmNet. Den kanal fodrede mit frådende, umættelige drengesind med mange uforglemmelige skrækperler! :lol: Anyway, på det efterhånden ganske slidte optagebånd, som jeg stadig har, er det også Dokken med ’Into the Fire’ i åbningsscenen.

’Into the Fire’ skulle så være indsat i scenen igen, da filmen i sin tid udkom på dvd.

Hvorfor nummeret i det hele taget blev taget ud…? Jeg kunne tænke mig, at det har noget at gøre med, at pladeselskabet (Elektra) krævede flere moneter for at give tilladelse til at anvende nummeret i vhs-udgivelsen. (Såvidt jeg ved er det udeladt fra alle vhs-versioner af filmen - altså bortset fra den optagne broadcast fra FilmNet :? ).
Nummeret blev første gang udgivet på Dokkens 2. studiealbum ”Tooth and Nail” (Elektra Records, 1984).
Hmm, men jeg kender ikke den eksakte grund…
Explanations, anyone?

Uanset hvad, så er ’Into the Fire’ jo klart det fedeste nummer 8)

http://www.youtube.com/watch?v=kyePfnR3DmA

I said, where is the fucking bourbon!!!
- F. Krueger
"I believe whatever doesn't kill you simply makes you... stranger."
Brugeravatar
Morten C

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Nicolai » fre 18. mar 2011 20:38

Jeg ved det ikke, men jeg gætter på, at årsagen er den samme som i forbindelse med de lignende ændringer i samtlige dvd-udgaver af "Return of the Living Dead" - med undtagelse af Tartan Videos skive (desværre i 4:3-billedformat) - eksempelvis:
Dvdcompare.net skrev:The film's score has also been altered. One song, "Dead Beat Dance," which played near the beginning of the film as we are introduced to the punk kids driving in Suicide's car, has been removed due to legal clearances. Sadly, this is not uncommon in Hollywood. Every time a movie is released on a new format, every song has to be cleared by it's respective copyright owners. The song which has replaced "Dead Beat Dance" is strangely uncredited.
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Gizmo » lør 19. mar 2011 00:28

Det har jeg så ikke lagt mærke til, men synes så i øvrigt at Angelo Badalamentis score til 3'eren er et af de mindre interessante i den lange række af ELM STREET-soundtracks. Meget usædvanligt med en serie med otte film og otte forskellige komponister.
Brugeravatar
Gizmo

Geografisk sted: København
  • Hjemmeside

Indlægaf Jack J » lør 19. mar 2011 04:35

Nicolai skrev:med undtagelse af Tartan Videos skive (desværre i 4:3-billedformat) -

- og mere grotesk er det, at Tartans videoudgave rent faktisk både har den originale lyd OG er i lbx! :x
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Indlægaf Morten C » lør 19. mar 2011 11:28

Nicolai skrev:
Dvdcompare.net skrev:Every time a movie is released on a new format, every song has to be cleared by it's respective copyright owners. The song which has replaced "Dead Beat Dance" is strangely uncredited.

Tak for hjælpen, Nicolai :D Ja, du har sikkert ret i, at det er samme årsag med Elm Street 3. Nummeret 'Quiet Cool', som erstattede 'Into the Fire' i vhs-udgaven, er i øvrigt også ukrediteret :?
"I believe whatever doesn't kill you simply makes you... stranger."
Brugeravatar
Morten C

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Nicolai » lør 19. mar 2011 17:16

Morten C skrev:Nummeret 'Quiet Cool', som erstattede 'Into the Fire' i vhs-udgaven, er i øvrigt også ukrediteret :?
Besynderligt... jeg gad vide, hvad det skyldes (f.eks. om de pågældende udgivere forsøger at slippe for at skulle betale for brugen).
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Mads » søn 20. mar 2011 02:35

På den danske DVD kan man selv vælge om man vil høre filmen med 'Into the Fire' eller 'Quiet Cool'. På 5.1-lydsporet får man Dokken, på 2.0-lydsporet får man det rædsomme saxofon-muzak.

Jeg kan ikke huske hvor jeg har læst det, men det var vist nok producenten Robert Shaye, som i første omgang ikke ville betale for at licensere 'Into the Fire' til brug på hjemmevideo-udgaverne.
Brugeravatar
Mads

Skriv et svar
7 indlæg • Side 1 af 1

Tilbage til Versioner