• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Filmsnak ‹ Genrefilm

Diskussionsforum for "Uncut-relaterede" film. Dvs. så godt som alle film i de fantastiske genrer..
Skriv et svar
21 indlæg • Side 1 af 2 • 1, 2

"Dyb" sci-fi?

Indlægaf Vi Har Sjov » tirs 22. dec 2009 18:04

Måske et lidt underligt spørgsmål at stille her på sitet, men alligevel... Jeg holder mest af sci-fi med mørke og kant og som siger noget om vores samtid, selvom jeg selvfølgelig også er vild med det rene boblende fis og ballade. Hvilke er jeres favoritter af den slags fra de seneste par år?

Mine er:
The Mist - trods de fantasifulde blækspruttemonstre fokuserer den på de mellemmenneskelige konflikter ved pres udefra - og den dystre slutning er lige mig!

28 Days Later - måske egentlig sci-fi/horror - er svært glad for nøgterne, realistiske postapokalypser

Children of men - i tilbageblik måske en lidt vel sentimental historie, men også en dejlig håbløs fremtidsvision med undetrykkelse af befolkningen og lækre biljagter mm.
Brugeravatar
Vi Har Sjov

Geografisk sted: www.movieboxen.blogspot.com
  • Hjemmeside

Indlægaf Anders » tirs 22. dec 2009 19:20

28 Weeks Later - voldsomt meget bedre end dens forgænger.

Blade Runner. Need i say more?
Do you serve food here?
- Best in mexico!
.. I kinda' doubt that!
Anders

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Morbid Angel » tirs 22. dec 2009 20:54

Anders skrev:28 Weeks Later - voldsomt meget bedre end dens forgænger.

Blade Runner. Need i say more?

Bladerunner er vel ikke fra de seneste par år så er Star Wars episode IV også

Mvh

MA
Morbid Angel

Indlægaf Jack J » tirs 22. dec 2009 20:59

Jeg kan også godt lide alle tre nævnte film, men jeg har svært ved at se, hvad det er for dybe budskaber, som Blade Runner og 28 Days/Weeks kommer med om vores samtid? Er de ikke bare actionfilm, der udspilles i et fremtidsmiljø. Man kan måske til nød udlede, at med mindre vi passer på, så går fremtiden ad H til. Jeg finder lige så meget budskab i Shawn of the Dead. :P
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Indlægaf Anders » tors 24. dec 2009 13:01

Blade Runner involverer da dybe emner som menneskerettigheder, censur, digital udvikling og magtbegær..
Do you serve food here?
- Best in mexico!
.. I kinda' doubt that!
Anders

Indlægaf Skøtt » tors 24. dec 2009 14:00

Anders skrev:Blade Runner involverer da dybe emner som menneskerettigheder, censur, digital udvikling og magtbegær..

Det gør de her film også, men det gør dem desværre ikke dybe eller gode...

Billede

Billede

Billede

Det var i denne anmeldelseaf sidstnævnte at jeg skrev:Der er altså umiddelbart ikke en eneste grund til at Riddick skulle blive husket om 10 år, men det vil vi på Uncut gerne rode bod på. Derfor kommer her et nyt Uncut-initiativ, nemlig ”Ølspillet: The Drunkeness of Riddick”.

Spillet er meget simpelt, man køber en kasse øl eller to, lejer Riddick-filmen og inviterer 3-5 venner på besøg. Herefter drikker man hver gang:

- Riddick tager sine svejsebriller af og på (dette alene sikrer en massiv brandert)
- Ordet ”Riddick” bliver sagt med tydelig ærefrygt eller overraskelse til følge.
- Riddick løber forhindringsløb gennem et landskab i slowmotion - fx i sneen, over hustage eller gennem lava (!).
- En uforståelig lommefilosofisk sætning bliver udtalt (hold især øje med stort set alt, hvad Necromongers siger).
- Et stednavn, der lyder som et 80er heavy metal-band (fx The Underverse, Crematorium, Helion Prime), udtales.

Desuden skal man bælle en hel øl, når Riddick imod alle odds undslipper, hvad der absolut MÅ være den sikre død (Riddick har umiddelbart ikke andre evner end at kunne se i mørke). Eksempelvis i følgende tilfælde:

- Når han er fanget midt i fjendens moderskib, omringet af hvad der ligner millioner af CGI-animerede vagter, hvoraf flere af dem kan se gennem vægge.
- Når en hel planet er ved at eksplodere pga. varm lava, og Riddick undslipper, vel at mærke uden at snyde og benytte et rumskib.
When the Going gets Weird, the Weird Turn Pro!
Brugeravatar
Skøtt

Geografisk sted: Top-a-the world, ma
  • Hjemmeside

Indlægaf Morbid Angel » tors 24. dec 2009 14:42

12 Monkeys
1984
Fahrenheit 451
Alphaville
Brazil
Stalker
Le dernier combat
Silent Running
Logans Run

Mvh

MA
Morbid Angel

Indlægaf KeyserSöze » tors 24. dec 2009 15:59

Jeg tror ikke man kan finde dybe science fiction film længere. Det tætteste man kommer på er nok Primer eller Dark City og Matrix.

De gamle er dog dybere. Heriblandt Tarkovskys Stalker og Solayris eller Kubricks 2001 og A Clockwork Orange. 2001 er nok den dybeste film, der nogensinde er lavet. A Clockwork Orange er også en filosofisk film og ligesom 2001 handler den om Nietzsches filosofi og den appolinsk-dionysiske dikotomi.

Derudover kan nævnes:
Blade Runner
Alphaville
Brazil
12 Monkeys
Metropolis
The Man Who Fell To Earth
La Jetée
KeyserSöze

Indlægaf Anders » tors 24. dec 2009 16:25

Til ovennævnte som også nævner Blade Runner, mange tak.

Derudover, så må jeg indrømme, at jeg faktisk synes at Demolition Man er en glimrende film.
Do you serve food here?
- Best in mexico!
.. I kinda' doubt that!
Anders

Indlægaf Jack J » tors 24. dec 2009 19:54

Anders skrev:Blade Runner involverer da dybe emner som menneskerettigheder, censur, digital udvikling og magtbegær..

Godt ord igen. 8)
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Indlægaf Ash » man 28. dec 2009 22:52

Jeg synes at District 9 var vældig god, men den er vel slet ikke nødvendig at nævne...
Brugeravatar
Ash

Geografisk sted: Ja

Indlægaf El Schnaflos » man 11. jan 2010 14:56

Jeg synes Moon med Sam Rockwell var ganske glimrende...
Brugeravatar
El Schnaflos

Geografisk sted: Sønderbronx, DK
  • Hjemmeside

Indlægaf Thure » tors 14. jan 2010 21:54

Zulawskis Sølvplanenten! Skøtt har anmeldt den her på sitet. En klar favorit!
Liquid Sky måske også... vil faktisk nok ikke gå som dyb, men den er også blandt mine favoritter.
Brugeravatar
Thure

Indlægaf Ovesen » fre 15. jan 2010 10:10

Thure, nu du nævner den, ku' du ikke smide et link til box-settet, kan ik finde det!
"The boat can leave now. Tell the crew"
Brugeravatar
Ovesen

Geografisk sted: Interzone
  • Hjemmeside

Indlægaf Onkel Bonus » ons 20. jan 2010 14:42

KeyserSöze skrev:Det tætteste man kommer på er nok Primer

Primer er lige præcis det han leder efter. Tror jeg.

Feeeed film, hvis ikke man bliver for rundtosset og lader sig genere af det.
Onkel Bonus

Næste

Skriv et svar
21 indlæg • Side 1 af 2 • 1, 2

Tilbage til Genrefilm