Tjah, overordnet set så er alle VHS-bånd, det være sig salgs- såvel som udlejningskassetter, generelt ved at være en sjældenhed... Den analoge video er stendød som medie efter fremkomsten af de digitale medier (som i folkeøjne er kvalitetsmæssigt bedre, mere hårdfør (et argument jeg nu anfægter en smule!), fylder mindre og er lettere tilgængelig) og det har gjort at stort set alle har ryddet deres video-bibliotek og erstattet det med et DVD/Blu- eller streaming-bibliotek i stedet...
Hvad sker der så med båndene? De fleste smider dem simpelthen i skraldespanden eller kører dem på forbrændingen: man har ikke tid eller overskud til at forsøge et salg via dba, qxl eller lignende og den økonomiske gevinst set i forhold til den tid der blive brugt på et salg er så forsvindende lille, at det er meget nemmere at smide hele skidtet ud...
Vedrørende dit spørgsmål om hvilke typer af bånd der er de mest eftertragtede, så giver jeg Morten ret i at præ-1990 udlejningskassetter er de mest eftertragtede... Jeg vil nok endda mene præ-1988 grundet at det var omkring dette tidspunkt salgskassetten gjorde sit indtog... Ikke at du ikke på det tidspunkt kunne købe videobånd, men da skulle du købe de bånd som videobutikken havde købt til udlejning (eks. kan du på ældre Irish-udgivelser se påskriften Salgs-/Udlejningskassette bag på coveret) og det betød at prisen var en hel del højere end de nye salgskassetter som var specielt fremstillet med salg for øje.
Hvorfor er udlejningskassetterne sjældne?
Udover mit første svar, så er der denne tilføjelse; På daværende tidspunkt hvor video'en kom til Danmark havde kun et fåtal af videoforretningerne råd til at købe et bånd med udlejningsret, så man leasede båndene for en vis periode hos distributørerne... Det kunne være for en dag og op til et helt år ad gangen... Så snart leasen udløb, så skulle båndet returneres til distributøren og visse af de mindre selskaber var jo ikke sene til at finde en metode til at spare penge; man fjernede simpelthen labels på videokassetten, overspillede båndet med en ny film, lavede et nyt cover og værs'go' ny udgivelse til butikkerne. Dette, plus de videobånd der gik til grunde i udlejningsperioden, har gjort at mange eller måske endda hovedparten af det samlede antal udgivelser af en bestemt titel er tabt for evigt.
Hvorfor er udlejningskassetterne eftertragtede?
1) Antallet af distributører på udlejningssiden var kæmpestor set i forhold til på salgssiden, så der blev udsendt et hav af mere eller mindre ukendte/obskure titler... De store distributører, såsom eks. Warner, Esselte og Nordisk Film sad jo eneherskende på film fra de store selskaber som MGM, Paramount, United Artists o. lign., så kampen mellem de mindre distributører var benhård og det gjaldt om at få sendt så mange forskellige titler ud som overhovedet muligt og 95% af disse titler findes slet ikke som salgskassette.
2) Måske den allervigtigste grund; Eftersom vi her i landet aldrig har været underlagt nogen former for filmcensur, så har vi udgivelser som globalt set er ret unikke i og med at der ikke har været nogen myndighed der har bestemt hvad vi måtte se eller rettere ikke se... så film er udgivet komplet ucensurerede herhjemme hvorimod resten af verdenen skal trækkes med lemlæstede udgaver (Det være sig både video og DVD)... ofte er de danske udgaver ikke bare ucensurerede, men også udsendt i det oprindelig billedformat.
3) Dette er et mere eller mindre overordnet postulat; Selvom der er tonsvis af titler udsendt på DVD eller andre digitale medier, så er der stadig myriader af titler som kun findes på video.. det gælder ikke bare udenlandske film, men så sandelig også danske film!
NB. Lige for at mane en myte i jorden... Jeg kan huske, at da DVD'en kom frem så udtalte eksperterne; 'DVD'en er fremtiden [...] i løbet af få år vil de analoge bånd bukke under pga. afmagnetisering eller decideret rådne op'...
Tjah, jeg har da et par bånd der er omkring 30 år gamle og de fejler ingenting!
Long Live the Old Flesh!!
/D