• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Filmsnak ‹ Genrefilm

Diskussionsforum for "Uncut-relaterede" film. Dvs. så godt som alle film i de fantastiske genrer..
Skriv et svar
6 indlæg • Side 1 af 1

Salg forbudt criterion dvd????

Indlægaf Lone wolf » man 13. dec 2010 00:07

Kan noen der ute forklare meg ang. forbudt for salg i butikken???

http://laserdisken.dk/html/visvare.dna? ... 4122366243
Lone wolf

Re: Salg forbudt criterion dvd????

Indlægaf Jack J » man 13. dec 2010 02:27

Lone wolf skrev:Kan noen der ute forklare meg ang. forbudt for salg i butikken???

http://laserdisken.dk/html/visvare.dna? ... 4122366243

Butikker i EU må ikke parallel-importere DVD'er fra lande udenfor EU. Og eftersom SF-film lader til at have rettighederne til den film i Danmark, så må Laserdisken altså ikke sælge den direkte fra butikken. Du kan dog alligevel bestille den, da butikken har oprettet en søsterbutik i USA.
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Indlægaf Lone wolf » man 13. dec 2010 11:06

Aha... takk for tilbakemelding.

Litt merkelige regler må jeg si...

Hva sier reglene f.eks. når en samler kommer i en situasjon der samleren:

- vil ha en dvd tittel som er tekstet på engelsk. og kun fåes kjøpt i Usa mens den allerede fins andre steder i EU land enten utekstet, hollandske etc. tekster?

- at en dvd utgave i Usa eller utenfor EU land har ekstra materiell som f.eks. UK mangler på utgaven?

- Vil AWE føle seg krenket dersom en samler bestiller en film fra USA som AWE allerede eier rettighetene men grunnet manglende ekstra materiellet på dvd'en som samlerern begrunner for bestillingen fra USA?
Lone wolf

Indlægaf Jack J » man 13. dec 2010 11:29

Lone wolf skrev:Aha... takk for tilbakemelding.

Litt merkelige regler må jeg si...

- vil ha en dvd tittel som er tekstet på engelsk. og kun fåes kjøpt i Usa mens den allerede fins andre steder i EU land enten utekstet, hollandske etc. tekster?

- at en dvd utgave i Usa eller utenfor EU land har ekstra materiell som f.eks. UK mangler på utgaven?

- Vil AWE føle seg krenket dersom en samler bestiller en film fra USA som AWE allerede eier rettighetene men grunnet manglende ekstra materiellet på dvd'en som samlerern begrunner for bestillingen fra USA?

Jeg synes også, det er en underlig regel, og jeg kan fortælle dig, at Laserdisken har brugt mange år på at bekæmpe det danske og europæiske retssystem i flere retssager.

Som samler har du ret til at købe og bestille, hvad du vil fra udlandet. Der er altså ikke nogen regler mod at du selv bestiller en DVD fra USA, når den kun er til dig selv. Man må bare ikke købe eksemplarer til at sælge. Laserdisken omgås jo også reglerne ved netop ikke at importere disse film, men derimod at sælge dem fra deres egen butik i USA. Axel Music gjorde jo det samme i sin tid, da de både havde hovedbutikken i Danmark og søsterbutikken i Nordamerika (nu er Axel i DK lukket og den amk. afdeling solgt, men sådan var det førhen).

Gutterne hos AWE er jo selv filmfans, så de forstår helt klart, hvis du køber en film fra udlandet med mere ekstramateriale på. :mrgreen:
Andre større filmselskaber, der udelukkende er i denne business for at tjene penge, føler sikkert anderledes for det og er sure over det. Men du kan jo være ligeglad, for du har jo loven på din side; Man må som sagt godt købe alle de film, man vil, fra udlandet uden for EU.

Men alt det her er jo iø reglerne/lovene for Danmark og EU. Jeg ved faktisk ikke, hvordan det er med Norge, da I jo ikke er med i EU. Måske må norske butikker gerne special-importere fra USA? Jeg ved det ikke.
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf Lone wolf » man 13. dec 2010 13:02

Jack: Takk for tilfredsstillende svar :wink:

Er meget fornøyd med utgivelsene de gutta bak AWE gir, og jeg støtter helt fullt ved å kjøpe titler derfra da det er herlig med nordiske tekster til og med, og i tillegg har de med interessante info som bilag inne i dvd'en, photos m.m. Kan ikke gi nok ros til de uansett, og de gir jo også alternative utvalg innen ulike kategorier.. Alltids spennende med fremtidige utgivelser.

Her i Norge har vi butikker som importerer dvd/blue ray filmer uten problemer, men er meget nøye med å ikke irritere medietilsynet ved å overse deres avgjørelsen der de vedtok at "Murder set pieces"-"Grotesque" IKKE skal selges noen steder men "Cannibal holocaust"-"New york ripper"-"Faces of death" m.m. er akseptabelt :roll:

Ja, Jack... har et annet spørsmål, hvordan er det med rettigheter og kostnader med engelske tekster på dvd'er? AWE har jo aldri engelske tekster på sine filmer, og også mange andre selskaper i norden har kun nordiske tekster... Jeg kan lett leve med nordiske tekster, men ta f.eks. "Scarface" er jo best med engelske tekster av gode grunner, også "Goodfellas" (fuck********* etc replikker) :P
Lone wolf

Indlægaf Jack J » man 13. dec 2010 20:13

Lone wolf skrev:Jack: Takk for tilfredsstillende svar :wink:

You're welcome. 8)

Lone wolf skrev:Er meget fornøyd med utgivelsene de gutta bak AWE gir, og jeg støtter helt fullt ved å kjøpe titler derfra da det er herlig med nordiske tekster til og med, og i tillegg har de med interessante info som bilag inne i dvd'en, photos m.m. Kan ikke gi nok ros til de uansett, og de gir jo også alternative utvalg innen ulike kategorier.. Alltids spennende med fremtidige utgivelser.

Du har ret. Nogle gange kunne jeg godt ønske mig, at de inkluderede lidt mere ekstramateriale, men det koster penge og de vil hellere spare på ekstramaterialet og bruge pengene på flere film. Jeg er også selv begejstret for de mange booklets. Jeg har senest fået bl.a. BURIAL GROUND og det er fedt med en cool booklet om filmen. Er booklet'ene med i de norske udgaver (eller køber du de danske)? I de svenske fra Njuta Film er der IKKE booklets med. :?

Lone wolf skrev:Her i Norge har vi butikker som importerer dvd/blue ray filmer uten problemer, men er meget nøye med å ikke irritere medietilsynet ved å overse deres avgjørelsen der de vedtok at "Murder set pieces"-"Grotesque" IKKE skal selges noen steder men "Cannibal holocaust"-"New york ripper"-"Faces of death" m.m. er akseptabelt :roll:

Så vidt jeg husker har MURDER SET PIECES da vist endda norske tekster med, selvom den er forbudt i Norge, ikke sandt? LOL.

Lone wolf skrev:Ja, Jack... har et annet spørsmål, hvordan er det med rettigheter og kostnader med engelske tekster på dvd'er? AWE har jo aldri engelske tekster på sine filmer, og også mange andre selskaper i norden har kun nordiske tekster... Jeg kan lett leve med nordiske tekster, men ta f.eks. "Scarface" er jo best med engelske tekster av gode grunner, også "Goodfellas" (fuck********* etc replikker) :P

Når vi taler om engelske tekster til film på engelsk, så tror jeg ikke, at AWE ville ha nogen problemer med at sætte engelske tekster på. Det må de gerne, men de gør det bare ikke, fordi det koster at få en oversætter/tekster til at gøre det.
Men hvis vi taler om film, der i forvejen ikke er på engelsk, så er tilfældet ofte, at de ikke må tekste på engelsk, fordi selskabet, som ejer rettighederne, siger nej. Årsagen er klar; Ejerne ønsker ikke, at butikker i andre lande skal lave special-import af de skandinaviske DVD'er i stedet for at købe rettighederne af ejerne. Jeg er bekendt med, at det var det, der var tilfældet med Shaw Brothers-filmen MINI-SKIRT GANG, som AWE købte til det skandinaviske marked. SB pointerede kraftigt, at der ikke måtte laves engelske tekster. Det groteske er så bare, at der ikke er andre selskaber i verden, der har gidet købe rettighederne til filmen, og i stedet findes der nu en piratudgave af den danske DVD med engelske fan-tekster. :lol:
AWE kunne ha scoret en pæn sjat penge på at smække engelske tekster på et hemmeligt lydspor ligesom fx Koch gør i Tyskland, men det ville man altså ikke.
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Skriv et svar
6 indlæg • Side 1 af 1

Tilbage til Genrefilm