Side 6 af 19

Indlæg: søn 28. okt 2007 12:36
af Thomsen
Bliver SUSPIRIA vist fra dvd? Jeg mener da at have set formatet angivet til HD-CAM, hvilket jeg går ud fra er et eller andet HD-format, der er en tak bedre end dvd (men selvfølgelig ikke den restaurerede 35mm-kopi, jeg havde håbet)?

Indlæg: søn 28. okt 2007 12:51
af Nicolai
Nej nej, den bliver skam ganske rigtigt vist på HD-Cam PAL (sidste del af sætningen var en kommentar til Stendhals syndrom og Trauma). Når jeg ikke gad at kommentere den, var det blot fordi, at der er tale om en laber nyrestaureret udgave, der HELT sikkert er ucensureret.
Jeg aner selv intet om HD-Cam men tænker nøjagtig det samme som dig Thomsen: bittert det ikke er 35 mm (HVORFOR?!! Når nu den ER nyrestaureret... :roll: ) - men formentlig en hel del flottere end en DVD-udgave.

Indlæg: søn 28. okt 2007 16:34
af Jack J
Fino, at du har checket alt det her ud, Nicolai. Desværre kommer der jo nok bare ikke til at ske ændringer i de tilfælde, hvor der er bestilt skamklippede kopier hjem. De tænker nok ikke lige: "Så for saddan, brugerne af Uncut-forum har opdaget sammenhængen, vi må sgu hellere få fat på nogle perfekte uklippede prints".
Desværre.


Jack

Indlæg: søn 28. okt 2007 16:53
af Nicolai
Nope - det kan du have ret i, desværre. Til gengæld får de færre billetindtægter, når de kritiske brugere af Cinemateket holder sig væk. Men det er de sgu sikkert ligeglade med. De er jo støttet af staten.

Indlæg: man 29. okt 2007 23:09
af Mads
Nicolai skrev:Tak Mads! Fedt du har skrevet til hende! Men tror du virkelig, at hun svarer?!

Jack J skrev:Fino, at du har checket alt det her ud, Nicolai. Desværre kommer der jo nok bare ikke til at ske ændringer i de tilfælde, hvor der er bestilt skamklippede kopier hjem. De tænker nok ikke lige: "Så for saddan, brugerne af Uncut-forum har opdaget sammenhængen, vi må sgu hellere få fat på nogle perfekte uklippede prints".
Desværre.

Jeg forventer egentlig ikke at man sætter det store maskineri i bevægelse for at fremskaffe ucensorerede kopier her i 11. time, selvom det unægteligt ville være på sin plads. Faktisk er jeg helt sikker på at andre allerede har stillet spørgsmål til de versioner de har tænkt sig at vise, omend der er unægteligt noget der tyder på at man ikke i alle tilfælde har kunnet fremskaffe uklippede prints. Jeg synes bare ikke at jeg vil undlade at gøre Cinemateket opmærksom på at de har kritiske brugere som efterspørger uklippede versioner af de film de viser, og håber da meget at der er andre end mig der gider at ulejlige sig med en henvendelse. Det er jo ganske rigtigt ikke et sted der er direkte afhængigt af publikumsindtægter, men i og med at det bliver drevet af dine og mine skattekroner er det også helt rimeligt at forvente svar på tiltale.

Indlæg: tirs 30. okt 2007 16:48
af Nicolai
Mads Jensen skrev:Jeg forventer egentlig ikke at man sætter det store maskineri i bevægelse for at fremskaffe ucensorerede kopier her i 11. time, selvom det unægteligt ville være på sin plads.

Ja, det ville det fandeme! :evil:

Jeg kan se, at den ansvarlige arrangør Majken Eliasen også er skribent på Mifune:
http://www.mifune.dk/hvemervi.html
Så kunne hun jo passende skrive en artikel om censur på film, og hvilken betydning det har for filmkunsten, og oplevelsen af en film, at den (og alle andre) vises ucensureret og i god kvalitet. For en ting er hvorvidt filmene vises i ucensurerede versioner, hvilket vi jo allerede har diskuteret indgående, noget andet er hvorvidt de vises i kopier af acceptabel kvalitet, hvilket jo egentlig var det mit indledende spørgsmål også drejede sig om (og hvilket foreløbig forbliver ubesvaret).
Som du ganske rigtigt er inde på Mads, går vores skattekroner til støtten af Cinemateket, og derfor bør vi også kunne forvente, at de bliver brugt ordentligt og i rette øjemed.
Men helt ærligt, Cinemateket er en kulturinstitution dedikeret til visning af film. Men hvor er deres "manifest"? Nu har jeg lynhurtigt skimmet deres hjemmeside UDEN at have fundet noget som helst om, hvad deres erklærede formål og hensigt som kulturinstitution er!
Det er vel underforstået, at Cinemateket skal være et sted for filmelskere samt et sted, hvor filmene så at sige er i deres "rette element".
Det vil sige: her tages filmen seriøst som kunstart.
Spørgsmålet er så bare, om den nu også bliver det.

Jeg ved godt, at man, som du siger Mads, næppe kan skaffe ucensurerede kopier af alle filmene. Så er spørgsmålet bare, om man så bør vise dem.
Til dette vil jeg svare klart og tydeligt NEJ!
For hvad er pointen med et sted som Cinemateket, hvis ikke det at vise film, som de bør vises. Det vil sige: ucensureret og i god (læs: acceptabel) kvalitet.
Jeg har fuld forståelse for, at det formentlig ville koste kassen, hvis man skulle vise alle Argentos film i ucensurerede, gode kopier.
Men så ville jeg bestemt klart foretrække, at de blot viste de af hans film, der fandtes i den slags kopier. Selvfølgelig har folk forskellige kriterier for, hvornår en film er i acceptabel kvalitet, og selvfølgelig kan ikke alle film skaffes i kopier, hvor farverne er intakte, kopien fri for de værste ridser etc. Men der bør være en vis standard, man så vidt muligt søger at opretholde samt et absolut bundniveau - et sted hvor man trækker grænsen. Alene flere af Mads' senere beretninger om visninger, han har været til, vidner om, at en sådan standard ikke eksisterer.
Selv om Cinemateket er statsstøttet, så skal de stadig konkurrere om brugerens gunst. Og det med et dvdmarked, der efterhånden bogstaveligt talt er oversvømmet af flotte (i mange tilfælde nyrestaurerede), ucensurerede udgaver af film fra selv de fjerneste afkroge af filmkunsten.
Jeg ved ikke med I andre, men jeg vil til enhver tid foretrække at se Profondo Rosso i Anchor Bays dvdversion på et 32 tommer bredformatfjernsyn fremfor at se en skamklippet og voldcensureret kopi i Cinemateket! Og jeg tvivler på, at jeg er den eneste, der har det sådan.
I øvrigt kan det undre, at det er de to nyeste film i Argento-kavalkaden, som man har valgt at vise på dvd. Hvorfor dog det? De burde da netop kunne skaffes i hæderlige 35 mm-kopier.
Så synes jeg langt hellere, at Cinemateket, når nu de alligevel er i gang med deres dvdtrip, burde vise f.eks. Profondo Rosso og Inferno på dvd. Så kunne vi da i det mindste se dem i flotte, ucensurerede udgaver!

Ligesom DR har sine public service-forpligtelser (som man med rette kan diskutere, hvorvidt de lever op til), som alle konstant holder deres programpolitik oppe mod, burde Cinemateket have et lignende sæt forpligtelser, som de skulle leve op til for overhovedet at være sikret deres støtte og eksistens som kulturinstitution.
Men hvor er disse forpligtelser? Så vidt jeg ved, eksisterer de ikke. Enhver der måtte vide bedre er velkommen til at irettesætte mig. Det ville faktisk glæde mig at vide, hvis et sådan sæt forpligtelser fandtes. For så ville os kritiske brugere have noget at henvise til, som de ansvarshavende i Cinemateket af gode grunde ikke ville være i stand til at ignorere.
Et sådant sæt forpligtelser kunne så passende inkludere, at man dyrkede randområderne af filmkunsten mere. Sådan som Thure har ytret ønske om i starten af denne tråd.

For mig at se er Cinemateket nødt til at gøre sit ypperligste for at vise filmene i gode kopier.
Cinemateket er jo også en del af et marked for film. Og så længe de opretholder en uskreven regel om, at de kopier, der vises i huset samt rundt omkring på lignende institutioner, er gode nok, ja så bliver der sgu ikke produceret nye kopier med samme omhu, økonomiske incitament og "hast", som hvis man valgte at opretholde et vist bundniveau og derfor boykottede kopier, der simpelthen ikke var gode nok til at blive fremvist.
Jeg ved godt, at der næppe er penge i fremstilling af nye kopier. Jovist bliver filmene vist i masser af filmhuse og på masser af festivaler rundt omkring i verden. Og nej, jeg ved ikke, hvad Cinemateket betaler for en kopi af f.eks. Profondo Rosso, men jeg ved, at der er færre penge i distributionen af disse, hvis kulturinstitutioner såsom Cinemateket forholdt sig mere kritisk og nægtede at vise kopier, der ikke levede op til deres kvalitetskrav. Og jeg ved, at så længe den slags censurerede kopier vises uden nogen form for kritisk stillingtagen, ja så går den støtte, man ellers måtte kunne hente til fremstilling af nye kopier ikke til den slags. Og ja, den type støtte er sikkert ikke større end, at den kun rækker til ganske få film. Men når man har råd til, og økonomisk interesse i, at fremstille nyrestaurerede udgaver af filmene til salg på dvd, ja så må det også være muligt i den forbindelse at fremstille smukke dugfriske kopier af de samme film, med støtte fra de rette instanser naturligvis.

Og Mads, du har ganske ret i, at man bør henvende sig til arrangøren med de relevante spørgsmål. Problemet for mig at se er bare, at den slags henvendelser simpelthen ikke tages alvorligt nok. Det berettiger naturligvis ikke, at man undlader at henvende sig, men det er desværre min erfaring, at man sjældent får svar på tiltale, og at man automatisk bliver stemplet som filmnørd med mangel på noget bedre at foretage sig. Jeg har f.eks. aldrig fået svar på nogle klager, med undtagelse af en enkelt jeg i sin tid sendte til Gloria (da biografen havde andre indehavere). Og det på trods af at jeg har sendt en del i min tid.

Til sidst vil jeg også lige nævne, at der er en væsentlig forskel på Cinemateket og andre former for kulturinstitutioner, og det er at i modsætning til for eksempel Statens Museum for Kunst, ja så oplyser Cinemateket ikke hvilken udgave en film vises i. Jeg ved godt, at f.eks. malerkunsten og filmkunsten ikke kan sammenlignes, men hvis nu Statens Museum for Kunst kun var i stand til at fremskaffe en af Munchs knapt så fremragende versioner af "Skriget" (han malede jo mange forskellige udgaver af dette motiv), ja så oplyser de ganske enkelt, hvilken udgave der er tale om! DET gør Cinemateket ikke.
Sammenligningen holder ikke (at en af Argentos film bliver udsat for censur er selvfølgelig slet ikke det samme som, at Munch maler flere udgaver af det samme motiv), nej, men den tjener til at illustrere, at filmen som kunstart ganske enkelt ikke tages seriøst nok af en institution som Cinemateket, samt at de ikke føler sig forpligtet til at give brugeren klar besked om, hvad det er, de viser. Der mangler i den grad oplysning! Og det synes jeg sgu er forkasteligt. :evil:
Man ville aldrig udstille censureret kunst på Statens Museum for Kunst, men man viser gerne censurerede film i Cinemateket. Utroligt!

Okay, dette sure opstød er allerede ALT for langt til et forum som dette. Og sikkert dødkedeligt at læse. Så jeg vil holde inde nu. :wink:

PS: Som et lille kuriosum kommer her en bid af Cinematekets omtale af Phenomena:
Argento kalder 'Phenomena' for en af sine mest personlige film, og måske siger det en del, at netop denne film i høj grad blev nedklippet af den amerikanske censurinstans, før den fik lov til at få premiere i USA.

De får det jo næsten til at lyde som noget negativt, at den blev censureret og skamklippet! :mrgreen:

Indlæg: ons 31. okt 2007 00:14
af Mads
Jeg har modtaget mail fra Majken E ang. censurklip i de versioner der vises i Argento serien, og svaret er i al sin nedslående enkelhed som følger:
Majken E. skrev:Alle Argento-filmene, vi viser, er censurerede. Der findes ikke ucensurerede kopier af hans film, der i det hele taget er meget svære at finde. Du kan evt. tjekke filmenes længde i programmet og sammenstille det med spilletiden, der oplyses hos IMDB.com, hvis du vil danne dig et indtryk af, hvor meget de er skåret ned.
På den baggrund kan man vel kun blive glædeligt overrasket når det alligevel viser sig at et par af filmene rent faktisk er komplette.

Nicolai skrev:Som du ganske rigtigt er inde på Mads, går vores skattekroner til støtten af Cinemateket, og derfor bør vi også kunne forvente, at de bliver brugt ordentligt og i rette øjemed.
Hvad angår Cinematekets målsætning så tror jeg heller ikke at der findes noget håndgribeligt manifest, men derfor kan man selvfølgelig godt diskutere begreber som kvalitet, filmkunst og hvad man med rette kan forvente som direkte og indirekte sponsor af stedet. Det vigtigste burde være, som Thure også skriver i hans indlæg på side 1, at man fra Cinematekets side er bevidst omkring de valg man træffer, og at man klart og tydeligt redegør for dem udadtil. Det ville være ønskværdigt hvis man aktivt ville forholde sig til at filmhistorien også er en historie om censur, og at man tager højde for det. Både i det arbejde der gøres for at skaffe egnede kopier til visning, og selvfølgelig også i den skriftlige præsentation i programmet.

Nicolai skrev:DVD...35mm kopi...ucensurerede kopier.
Mine egne æstetiske præferencer går som bekendt klart i retning af rigtige filmprints frem for DVD eller andre digitale medier, også selvom det er på bekostning af billedkvalitet i form af ridsede eller misfarvede prints, manglende frames pga slid osv. Censurklip er dog en anden sag. Censur er og bliver forkasteligt, og i relation til film som kunst er det skammeligt at Cinemateket går på kompromis. Og endnu værre at der ikke gøres opmærksom på det i programmet.

Indlæg: ons 31. okt 2007 00:34
af Jack J
Mads Jensen skrev:
Majken E. skrev:Alle Argento-filmene, vi viser, er censurerede. Der findes ikke ucensurerede kopier af hans film, der i det hele taget er meget svære at finde. Du kan evt. tjekke filmenes længde i programmet og sammenstille det med spilletiden, der oplyses hos IMDB.com, hvis du vil danne dig et indtryk af, hvor meget de er skåret ned.


ÆVL!!! Det tror jeg simpelthen ikke på!!! Selvfølgelig findes de i ucensurerede kopier. Og at checke løbetider hos IMDb er lige så pålideligt som at checke bagsiden af en gammel dansk exrental! Et info-site, der er lavet af fordrukne filmnørder er okay, men så heller ikke mere værd.

Og rigtig godt indlæg, Nicolai.

Jack

Indlæg: ons 31. okt 2007 01:40
af Skøtt
Ehhhheh, jeg vil bare gerne se Four Flies - og nu siger de selv den er censureret, på trods af at spilletiden passer?

Spændende tråd - gode indlæg! Bump, bump, bump!

Indlæg: ons 31. okt 2007 10:42
af Nicolai
Ahem... :?
læs eventuelt denne artikel (som jeg fandt et link til på dark dreams):
http://whiggles.landofwhimsy.com/archiv ... andit.html
og betragt de i sandhed gruopvækkende billeder!!! :shock:
Kommentarsektionen nederst byder i øvrigt på meget interessant læsning (f.eks. at Luciano Tovoli angiveligt superviserede både Anchor Bays udgave samt det nye HD-master!) og et par ekstra 'comparison shots'.

Jeg VED jo ikke med sikkerhed, om det drejer sig om den nyligt restaurerede udgave af Suspiria, som Cinemateket viser på HD-Cam...
men dette lille citat fra artiklen gør mig meget nervøs... :? :
Now, along comes Suspiria, one of my favourite films of all time, and one which has a very distinctive look that is absolutely paramount to its enjoyment. Basically, mess up Suspiria's transfer, and you mess up the whole experience. Now, recently, a brand new restoration of Suspiria was commissioned, going back to the original negative (which, apparently, was in a state of some disrepair) and minting a fresh high definition master. This master, it seems safe to assume, will be with us for some time to come, and is likely to be the first port of call for any company wanting to release the film.


EDIT: Kommentardelen rummer også flere teorier om, hvad problemet kan skyldes. Heriblandt 'downconversion' fra et HD-masterbånd til en dvd - se Vincents kommentar (nr. 19).
Så selv hvis der er tale om det HD-master, som Cinemateket viser (hvilket der jo nok er), ja, så behøver billedet altså ikke, ifølge Vincent, at tage sig sådan ud... vi får se... :roll:

Indlæg: ons 31. okt 2007 11:36
af Nicolai
Jack J skrev:ÆVL!!! Det tror jeg simpelthen ikke på!!! Selvfølgelig findes de i ucensurerede kopier. Og at checke løbetider hos IMDb er lige så pålideligt som at checke bagsiden af en gammel dansk exrental!

Ja Jack, jeg er helt enig med dig. Jeg har sgu også MEGET svært ved at tro på det!
Det lyder nu mest som om, at hun egentlig ikke har styr på, hvorvidt (muligvis også hvor) ucensurerede kopier kan skaffes, eller simpelthen ikke har gidet at gøre sig den umage at opstøve dem. Alene fraværet af ordet "desværre" (og lignende udtryk) i hendes svar signalerer, for mig at se, en slags indifferens i forhold til det påståede faktum, at alle filmene skulle være censurerede.
Jeg vil med glæde lade tvivlen komme hende til gode, og æde Herzogs anden sko, hvis hun kan komme med belæg for sin påstand. For selv om hans film mange steder har været udsat for grov censur, så der sgu da findes ucensurerede kopier af i det mindste et par af filmene!
Og helt ærligt, hvor troværdig er en arrangør, der henviser til oplysninger på IMDB?!! Er hun virkelig ikke i besiddelse af bedre kilder?! Og har hun overhovedet selv checket de opgivne spilletider på IMDB?
Alene den sidste sætning i hendes svar beviser jo med al tydelighed, at hun ikke ved, hvad hun snakker om. For hvis alle de Argento-film Cinemateket viser er censurerede og vi
kan [...] tjekke filmenes længde i programmet og sammenstille det med spilletiden, der oplyses hos IMDB.com, hvis du [vi] vil danne dig [os] et indtryk af, hvor meget de er skåret ned.

ja, hvordan kan det så være, at flere af spilletiderne passer?!!

Jeg fristes næsten til at tro, at hun simpelthen har fyret det svar af for at slippe for yderligere brok og klager fra sådan nogen som os. Meeeen nu skal man jo prøve at stole på sine medmennesker (?) og sprede kærlighed ligesom Gynther Meyer... :wink:

Indlæg: ons 31. okt 2007 12:02
af gorzelak
Men altså, hvis den lokale filmjuniorklub - eller hvad den nu hedder, den artsy fartsy én på Århus Uni - viste Argento-kavalkade (i stedet for den sædvanlige gang Fuller, Ford, Wim Wenders og Kurosawa), ville jeg da daffe derned og se hver og én alligevel - bare for at se dem på en storskærm. Selvfølgelig ikke i tilfælde, hvor filmen er klippet med 20 minutter - men betyder det virkelig så meget, om de er helt og aldeles ucensurerede? Det er ærgerligt for folk, der ikke kender filmene - selvom de forhåbentlig også godt kan ane Argentos storhed selvom der mangler en spand blod - men vi har jo, trods alt, alle set de uklippede udgaver. Jeg er klar over, at der er principper på spil - men som sagt, personligt ville jeg ikke tøve med at møde op til de film, hvor det tilsyneladende drejer sig om få minutter.

Og Skøtt, du kan roligt se frem til Four Flies - jeg synes, den er en del bedre end sit rygte.

Indlæg: ons 31. okt 2007 12:52
af Jack J
Nicolai skrev:Alene den sidste sætning i hendes svar beviser jo med al tydelighed, at hun ikke ved, hvad hun snakker om.

Det kan du sige to gange. Jeg har hørt fra pålidelig kilde, at hun er PRAKTIKANT!!! Det er en praktikant, de har sat til at arrangere Argento-serien!!!

Nicolai skrev:Meeeen nu skal man jo prøve at stole på sine medmennesker (?) og sprede kærlighed ligesom Gynther Meyer... :wink:

Ha ha. Åhh, den Gynther, den Gynther. Allerede i STAY SICK!#1 er han krediteret for en artikel om amerikanske sæbeoperaer. Det måtte jo gå den vej! :mrgreen:

Jack

Indlæg: ons 31. okt 2007 12:58
af gorzelak
Jack J skrev:Det kan du sige to gange. Jeg har hørt fra pålidelig kilde, at hun er PRAKTIKANT!!! Det er en praktikant, de har sat til at arrangere Argento-serien!!!


De burde ha fløjet en ekspert ind fra udlandet via privatfly. :)

Indlæg: ons 31. okt 2007 13:33
af Jack J
gorzelak skrev:
Jack J skrev:Det kan du sige to gange. Jeg har hørt fra pålidelig kilde, at hun er PRAKTIKANT!!! Det er en praktikant, de har sat til at arrangere Argento-serien!!!


De burde ha fløjet en ekspert ind fra udlandet via privatfly. :)

For min skyld kunne de have fået en dranker nede fra parken til at organisere den serie, så længe han kunne have gjort det ordentligt.

Det er da ikke ligegyldigt om disse film er klippede eller ej! Normalt er det ikke ligegyldigt, men her er det SLET ikke ligegyldigt da der er tale om den (om ikke andet så i 80'erne) (næsten)officielt udnævnte konge af splatterfilmene og så viser man censurerede prints. Det hører da ikke sammen. Og at vi alle nok har set dem u/c (hvilket jeg iø ikke har i alle tilfælde) er da ikke grund nok til, at det så er i orden at vise dem klippet.


Jack