• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Filmsnak ‹ Genrefilm

Diskussionsforum for "Uncut-relaterede" film. Dvs. så godt som alle film i de fantastiske genrer..
Skriv et svar
30 indlæg • Side 1 af 2 • 1, 2

Danske Gysere

Indlægaf Onkel Bonus » ons 17. feb 2010 17:48

Undskyld, men jeg kunne ikke finde en lignende tråd.

Hvad ville i uden skam anbefale til en udenlandsk horrorfreak?

Nattevagten er det enete jeg kan komme på, og det er måske mere en thriller.

Jeg har ikke set mange, ærlig talt. Jeg husker svagt en film med en gigantisk kat, det var mest af alt noget pixeline arthouse pompøst pis der ikke kunne skræmme et lille barn der var alene hjemme midt om natten.

Så har vi de to Dennis Jürgensen gysere, som var hæderlige bøger, men pinlige slasher-film hvor en gut taler med sin finger og andet åndssvagt makværk der inkluderer powernaps på kogeplader. Hvad faen??!

Var Vikaren god? Midsommer (?)? Kollegiet?

har vi overhovedet noget som helst at byde på?

Jeg hører Offscreen med Nicolai Bro skulle være god, men vist ikke helt en gyser heller.

Der er selvfølgelig Dværgen, som jeg endnu ikke har set. Der er sikkert også andre sleazy-fester fra den æra?
Onkel Bonus

Indlægaf Ovesen » ons 17. feb 2010 18:04

Riget og Epidemic.
"The boat can leave now. Tell the crew"
Brugeravatar
Ovesen

Geografisk sted: Interzone
  • Hjemmeside

Indlægaf Reinhold » ons 17. feb 2010 20:11

Så er der jo Heini Grünbaums "Flænset" og no-budget filmen "Rovdrift".
Anders Rønnow Klarlunds "Besat" er også en rigtig god film - meget anti-dansk faktisk...

Danmark har desværre aldrig været gode til at lave horror eller det der ligner. Underligt nok er vores nabolande blevet langt bedre til det de seneste år. Men måske det også har noget at gøre med at f.eks. Det Danske Flminstitut ikke ligefrem jubler når de modtager et manus i horror genren.
Reinhold

Geografisk sted: Herning

Indlægaf gorzelak » ons 17. feb 2010 20:50

Har ikke selv set den, men Vang er positiv overfor Jens Ravns ULVETID:

http://www.uncut.dk/show_review.php?review_id=1672

Så for øvrigt DVD'en til 25 kroner sidst, jeg var i Føtex. Hvis man tager sort-hvid-æraen med, har jeg også hørt gode ting om HR. PETIT (1948) - men heller ikke set den - og det var, skal det siges, fra en Poul Reichhardt-fan.

http://www.danskefilm.dk/film/390.html

Dansk horror er, efter min mening, generelt en sølle omgang. Jeg er på ingen måde ekspert, så der kan nemt være glimrende sager, jeg har overset - men både KAT og KOLLEGIET fandt jeg dybt uinteressante og spolede jeg halvt igennem. ONE HELL OF A CHRISTMAS var ligeledes slem.

Det er nok en tilsnigelse at kalde Henning Carlsens SULT (1966) for en gyser, men uhyggelig er den i al fald - og stærkt anbefalelsesværdig.
"In the game of chess you can never let your opponent see your pieces."
Brugeravatar
gorzelak

Geografisk sted: Århus
  • Hjemmeside

Indlægaf Nicolai » ons 17. feb 2010 21:31

Ovesen skrev:Riget og Epidemic.

Hørt!
(Både "Riget" og "Riget II" vel at mærke.)

"Ulvetid" er bestemt seværdig.

En udvidet Uncut-søgning (Land: Danmark + Genre: Horror) giver en blandet bunke resultater inkl. link til anmeldelser.
Senest rettet af Nicolai ons 17. feb 2010 21:50, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf El Schnaflos » ons 17. feb 2010 21:41

Besat var ganske udmærket, så vidt jeg husker.
Så er der jo selvfølgelig også Nattens Engel, som jeg dog har svært ved at anbefale og Craig af Kim Sønderholm, som jeg dog ikke har set.

Thrillerwise var jeg svært begejstret for Fri os fra det Onde.
Brugeravatar
El Schnaflos

Geografisk sted: Sønderbronx, DK
  • Hjemmeside

Indlægaf Vang » tors 18. feb 2010 10:53

Det er ikke mesterværker, men der er noget sært uhyggeligt over både "Baby Doll" og "Ulvetid". Og så kan jeg se, at cyberspace-ulven har snatchet cover fra Biers "Sekten". But who cares? It stinks.
Brugeravatar
Vang

Geografisk sted: Odense C
  • Hjemmeside

Indlægaf Onkel Bonus » tors 18. feb 2010 14:17

Nå, der er da et par titler som lader til at være værd at tjekke ud.

Jeg tør dårligt nok sige det, men jeg synes Sekten var nogenlunde ok. Måske fordi jeg som yngre konstant rewindede brusebad-scenen med Sofie Graabøl. Hun er altså cute.
Onkel Bonus

Indlægaf Staal » fre 19. feb 2010 22:46

"Den sidste time" skræmte livet af mig i video-aften perioden af folkeskolen. Om den i dag har samme effekt skal jeg så ikke kunne sige.
Staal

Re: Danske Gysere

Indlægaf Jack J » lør 20. feb 2010 01:07

Onkel Bonus skrev:Nattevagten er det eneste jeg kan komme på, og det er måske mere en thriller.

Der er faktisk lavet rigtig mange danske gyserfilm i årenes løb. Barbano bragte en ret komplet liste i Inferno nr. 11 (kan sikkert skaffes hjem via dit lokale biblo). Jette Holst har lavet en liste på sin blog (den er dog ret mangelfuld i forhold til Inferno-listen, men er et godt sted at begynde):

http://gyseren.dk/?p=3095

Hmm, og så har DK4 netop bragt et interview, som samme Jette Holst lavede med den danske krimi/gyser-forfatterinde Annika von Holdt (som jeg ikke kender). Blir sikkert genudsendt på DK4 og kan også ses her:
http://horsensbibliotek.dk/blog/dk4-vid ... holdt.html

Ifølge "de kloge" og lidt ældre definition er en "gyserfilm" og en "thriller" iø det samme, hvorimod en "horrorfilm" er det samme som en "skrækfilm". Jeg vil dog stille mig stærkt tvivlende overfor at dette stadig gælder i dag, og vil nok i stedet mene, at man i dag vil sætte lighedstegen mellem "gyserfilm" og "horrorfilm", og udtrykket "skrækfilm" er slet og ret ved at gå i glemmebogen og bruges reelt set kun af de avisanmeldere og oversættere, der ikke kender noget til genren. :lol:
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Indlægaf Vi Har Sjov » lør 20. feb 2010 03:55

I Selvmordsskolen er der en absurd film-i-filmen, hvor en familie i protest mod "Kødløs dag" spiser familens mor. Men det er mere et absurd indslag i en i forvejen lidt absurd, men ellers glimrende, nybølge-inspireret film.
Brugeravatar
Vi Har Sjov

Geografisk sted: www.movieboxen.blogspot.com
  • Hjemmeside

Indlægaf Vang » lør 20. feb 2010 07:45

Jack J skrev:Ifølge "de kloge" og lidt ældre definition er en "gyserfilm" og en "thriller" iø det samme, hvorimod en "horrorfilm" er det samme som en "skrækfilm". Jeg vil dog stille mig stærkt tvivlende overfor at dette stadig gælder i dag, og vil nok i stedet mene, at man i dag vil sætte lighedstegen mellem "gyserfilm" og "horrorfilm", og udtrykket "skrækfilm" er slet og ret ved at gå i glemmebogen og bruges reelt set kun af de avisanmeldere og oversættere, der ikke kender noget til genren. :lol:

Ikke for at kaste mig ud en lang debat om definitioner eller mudderkastning om, hvem der bruger hvilke termer... Personligt bruger jeg både horror- gyser og skrækfilm. Sikkert lidt for løst, men ofte er skrækfilm værker, hvor filmen omhandler en konkret frygt og truslen er konkret og farlig ("Dødens gab") mens gyserfilm i min optik mere er baseret på psykologi og angst ("Chok"). Gør det sikkert ikke særlig konsekvent, men det var i hvert fald tanken bag anvendelsen.
Brugeravatar
Vang

Geografisk sted: Odense C
  • Hjemmeside

Indlægaf gorzelak » lør 20. feb 2010 12:56

Jeg bruger også alle tre betegnelser (for variationens skyld), men har en forkærlighed for "skrækfilm", som rigtignok ikke er meget i brug længere. "Gyse" får mig til at tænke på kulderystning, og "horror-film" er jo... ja, skrækfilm på engelsk.
"In the game of chess you can never let your opponent see your pieces."
Brugeravatar
gorzelak

• Hjemmeside

Indlægaf Onkel Bonus » lør 20. feb 2010 13:22

Jack J skrev:
Onkel Bonus skrev:Nattevagten er det eneste jeg kan komme på, og det er måske mere en thriller.

Der er faktisk lavet rigtig mange danske gyserfilm i årenes løb. Barbano bragte en ret komplet liste i Inferno nr. 11 (kan sikkert skaffes hjem via dit lokale biblo). Jette Holst har lavet en liste på sin blog (den er dog ret mangelfuld i forhold til Inferno-listen, men er et godt sted at begynde):

http://gyseren.dk/?p=3095

Hmm, og så har DK4 netop bragt et interview, som samme Jette Holst lavede med den danske krimi/gyser-forfatterinde Annika von Holdt (som jeg ikke kender). Blir sikkert genudsendt på DK4 og kan også ses her:
http://horsensbibliotek.dk/blog/dk4-vid ... holdt.html

Ifølge "de kloge" og lidt ældre definition er en "gyserfilm" og en "thriller" iø det samme, hvorimod en "horrorfilm" er det samme som en "skrækfilm". Jeg vil dog stille mig stærkt tvivlende overfor at dette stadig gælder i dag, og vil nok i stedet mene, at man i dag vil sætte lighedstegen mellem "gyserfilm" og "horrorfilm", og udtrykket "skrækfilm" er slet og ret ved at gå i glemmebogen og bruges reelt set kun af de avisanmeldere og oversættere, der ikke kender noget til genren. :lol:

Rigtig gode ressourcer. Tak.

Jeg har ikke tænkt meget over de semantiske variationer. Gyser- og skrækfilm bruger jeg vil egentlig bare som oversættelser for horror. Splatterfilm skal helst have meget blod og være mere eller minde dementw.

Thriller er for mig måske mere tamme film som jeg kunne se med min mor, hvis jeg ville. Jeg beskrev Nattevagten som en thriller-slasher til min Amerikanske ven, lidt for at vække hans nysgerrighed. Order 'Slasher' er et som kan få internettet til at gå amok, når folk skal kategorisere og begrænse begrebet. "Morderen skal gå meget langsomt og trække vejret dybt!"
Onkel Bonus

Indlægaf Thomsen » lør 20. feb 2010 13:42

gorzelak skrev:Jeg bruger også alle tre betegnelser (for variationens skyld), men har en forkærlighed for "skrækfilm", som rigtignok ikke er meget i brug længere. "Gyse" får mig til at tænke på kulderystning, og "horror-film" er jo... ja, skrækfilm på engelsk.

Jeg bruger også alle tre synonymt. Jeg elsker "skrækfilm", måske især fordi det ikke rigtigt bruges mere, og fordi det lyder herligt. Tænk på Palle Schmidts gamle bogtitel "Gys og skræk i filmen". :D

Jeg brugte tidligere aldrig "horrorfilm, fordi jeg anså det som en irriterende, ny anglicisme. Men et opslag i Den danske ordbog satte mig på plads, for ordet har i hvert fald været brugt på dansk siden 1950'erne.

I dag bruger jeg nok mest "horrorfilm", og "gyser" kun for afvekslingens skyld, fordi det er min opfattelse, at alle ved, hvad man taler om, når man skriver "horror". Ordet "gyser" lider under genrens mudrede fortid på dansk, hvor begrebet har været brugt om mange film, vi i dag ville kalde for "thrillere" eller slet og ret "spændingsfilm".
Brugeravatar
Thomsen

Geografisk sted: Frederiksberg

Næste

Skriv et svar
30 indlæg • Side 1 af 2 • 1, 2

Tilbage til Genrefilm