• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Filmsnak ‹ Genrefilm

Diskussionsforum for "Uncut-relaterede" film. Dvs. så godt som alle film i de fantastiske genrer..
Skriv et svar
27 indlæg • Side 2 af 2 • 1, 2

Indlægaf Mikkel Harris » søn 1. apr 2007 11:22

Nicolai skrev:Antager at jeg dermed har meldt mig ufrivilligt til Uncutternes årlige "hjul og stejle"-event på Frøbjerg Bavnehøj...

De bedes møde ved iskiosken den nært tilstødende Langfredag ved solopgang medbringende en ged, lidt hytteost og de tre første årgange af Skalk (vi skal jo bruge noget at tænde op med).

"It is time to keep your appointment with the Wicker Man".
Brugeravatar
Mikkel Harris

Indlægaf Nicolai » søn 1. apr 2007 17:06

De bedes møde ved iskiosken den nært tilstødende Langfredag ved solopgang medbringende en ged, lidt hytteost og de tre første årgange af Skalk (vi skal jo bruge noget at tænde op med).

"It is time to keep your appointment with the Wicker Man".

HAHAHA!!! :lol:

Hmm... kan jeg få nedsat straf, hvis jeg synger "The Tinker of Rye" i kanon med geden?

Har forresten ikke set "The Devils Rejects" - går dog ikke ud fra at det ændrer synderligt på domsafsigelsen... :(
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Skøtt » søn 1. apr 2007 19:13

Mads Jensen skrev:Den er ganske underholdende, men den giver mig mest af alt lyst til at gense nogle af de klassiske film fra det årti som den så åbenlyst er et produkt af.

Det burde kaldes Tarantino-syndromet!
Brugeravatar
Skøtt

Geografisk sted: Top-a-the world, ma
  • Hjemmeside

Indlægaf Mads » søn 1. apr 2007 23:51

Skøtt skrev:
Mads Jensen skrev:Den er ganske underholdende, men den giver mig mest af alt lyst til at gense nogle af de klassiske film fra det årti som den så åbenlyst er et produkt af.

Det burde kaldes Tarantino-syndromet!

Tjaa, det lyder da meget rimeligt. Hermed vedtaget!
Brugeravatar
Mads

Indlægaf Jack J » man 2. apr 2007 10:38

Nicolai skrev:Det er en meget spændende diskussion Jack - og kommer i høj grad an på HVAD man diskuterer. Generelt er jeg dog af den mening, at man ikke kan lave film "som man gjorde det i en anden tidsalder" alene af den grund, at ALT har ændret sig siden da, og det derfor er UMULIGT at reproducere/imitere/rekonstruere etc. den pågældende films form og indhold.

Ja, det er mine diskussioner for det meste, hæ hæ. Jeg gir dig ikke overraskende ikke ret. Som jeg sagde tidligere, så er en ren kopi eller et plagiat for det meste forudbestemt til at gå på røven (også selv om Bruno Mattei-film sjovt nok ofte kan være ret undholdende alligevel!), men hvis det er en stil fra en anden tid, man bruger, så behøver det ikke nødvendigvis at blive skidt, som jeg sagde tidligere; hvis ellers man forstår at komme med et input, der er interessant/godt nok til at gøre resultatet interessant/godt. Hvis man går ud fra

Generelt er jeg dog af den mening, at man ikke kan lave film "som man gjorde det i en anden tidsalder"

så ville det jo betyde at man fx ikke kunne spille mange musikformer, fordi de oprindeligt er formet af den tid de kom frem i. Jazz-, heavy metal-, swing-musik, etc. De er alle farvede af deres tid. Men alligevel finder man i dag kunstnere, der leverer noget interessant. Det vildeste af det vildeste i 50'erne var rock'a'billy-musikken, som i dag ikke ville få forældre til at køre op på radiostationerne og smadre pladerne i arrigskab, men se på en Rev. Horton Heat, som alligevel har formået at vidreudvikle og gøre deres udgave af 'billy-musikken underholdende. Så, nej, jeg køber ikke at man ikke kan bruge en stil eller "måde at lave film på", som man gjorde i en bestemt tidperiode. I øvrigt, se på vores egen verden; Internettet har taget over, alting gøres på Internettet, men fx en Jesper Moerch har alligevel formået at lavet et fanzine (sCatter), som er værd at læse, selvom det burde fejle, da fanzine-kulturen (den af papir) er død - eller rettere sagt, nu foregår på Nettet.

Det er resultatet, der tæller. Ellers kunne man jo kun lave noget i mode- og stile-bestemte genrer/forme, der er in i dag. Eller noget helt nyt.

Jack
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Indlægaf Jack J » man 2. apr 2007 10:48

Kristensen skrev:Wow Jack, det var da noget af et regulært jordskred af et nyt koncept du kommer frem med der. Pas på du ikke får hovedpine ;-)

åhr, det der gir mig mest behov for kolde omslag på panden er skribenter fra et vist Odense-baseret Net-zine, der forsøger sig med sarkasme. Hæ hæ. :twisted:

JJ
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf Jack J » man 2. apr 2007 10:51

Mads Jensen skrev:Og iøvrigt Jack, det tætteste du kommer på blasfemi er at du nævner skod-bandet Oasis. En eller anden burde hugge fingrene af dig for overhovedet at nævne dem i denne sammenhæng.

Undskyld.
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf Jack J » man 2. apr 2007 10:55

Nicolai skrev:
Har forresten ikke set "The Devils Rejects" - går dog ikke ud fra at det ændrer synderligt på domsafsigelsen... :(

Du har altså draget din beslutning, før du har set diskussions-emnet? Not good.

Jakk
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf Nicolai » man 2. apr 2007 17:12

Wow Jack!
Jeg skal ellers love for, at det vrimler med rabiate får herinde!
Kunne du ikke have samlet dem i eet reply? ;)

Nå, men tilbage til diskussionen:

Du har altså draget din beslutning, før du har set diskussions-emnet? Not good.

Læg venligst mærke til at jeg på INTET tidspunkt udtalte mig om din og Mads' "The Devil's Rejects" vs. "Texas Chainsaw Massacre"-kontrovers men derimod om det overordnede spørgsmål om hvorvidt man kan "lave film [. . .], som man gjorde i en anden tidsalder..."
Og med "domsafsigelse" henviste jeg til min fremtidige, ulyksalige skæbne ved iskiosken på Frøbjerg Bavnehøj - IKKE til førnævnte diskussion!
Jeg vil på ingen måde afvise, at det kunne forholde sig således, at jeg brød mig mere om "The Devil's Rejects" end "Texas Chainsaw Massacre" - naturligvis hverken kan eller vil jeg udtale mig om en film jeg endnu ikke har set! Det er sgu' da logik for burhøns, som man siger... (og nu går jeg jo en skæbne i møde, der minder lidt om en burhønes, såååå...)

Jeg er desuden dybt uenig med dig hvad angår dine sammenligninger. For mig at se er film og musik to vidt forskellige kunstarter - den ene, filmen, er en sammensmeltning af adskillige på forhånd eksisterende kunstarter, og den anden, musik, en mere "selvstændig" kunstart bestående af helt andre elementer (om end begge har visse fællestræk såsom brugen af rytme etc.).
Musik er altså en helt anden diskussion. Og derfor kan jeg kun give Mads ret i, at Oasis OVERHOVEDET IKKE hører hjemme i hverken dette emne eller forum (dog måske under den relativt upopulære sniksnak-heading)! Jeg har desuden på intet tidspunkt udtalt mig om musik - så de konklusioner du drager derom baseret på mine udtalelser må stå for din egen regning.
Og nej, jeg mener heller ikke, at "alting gøres på internettet" - igen er også internettet et helt andet medie end det trykte og filmen. Jovist, der foregår meget på nettet men der foregår også meget UDENFOR det. Du må da hjertens gerne gøre reklame for Hr. Moerchs fanzine - kan bare ikke se hvad det har at gøre med denne diskussion.

Du siger, at "... Rob Zombie [har] lavet en 70'er film, der er perfekt." Skal det forstås som at han har lavet en "film [. . .], som man gjorde [det] i en anden tidsalder"?
Hvis det er hvad du mener, vil jeg endnu engang påstå, at det ikke kan lade sig gøre. Der er altid noget svært definerbart ekstra som farver (for nu at blive ved dit glimrende ordvalg) filmen og dens væsen. Om det så drejer sig om det faktum, at vi, som moderne publikum, ser "Texas Chainsaw Massacre" (for nu at tage et eksempel) som en film fra 70erne - det vil sige i et tidsmæssigt perspektiv med hvad deraf følger af filmhistorisk viden, samfundsmæssige ændringer etc. - eller hvorvidt det skyldes noget i filmen selv (eller begge dele), kan så ellers være emnet for en anden diskussion.
Hvis du derimod mener, at han har brugt stilen fra 70erne (hvad den så end defineres som) og tilføjet sit eget personlige "... input, der er interessant/godt nok til at gøre resultatet interessant/godt", så lyder det for mig som om der endnu engang er tale om det nyudnævnte Tarantino-syndrom. Hvilket, og dette vil jeg på det grusomste understrege, IKKE betyder, at resultatet ikke nødvendigvis er godt, men derimod netop som Mads så fint formulerer det "giver mig mest af alt lyst til at gense nogle af de klassiske film fra det årti som den så åbenlyst er et produkt af." Præcist sådan havde jeg det for eksempel med "Kill Bill"-filmene (selv om jeg ikke brød mig om 1eren - er der for øvrigt nogen, der har set den japanske DVD-udgave med farver under halal-slagtningen?).
Du taler om regler Jack - men der er jo regler (skrevne såvel som uskrevne) indenfor alle genrer. Og vi er så afgjort enige om, at det er det personlige input (hvad jeg vil definere som det, der er anderledes, eller måske ligefrem afviger fra forlægget/inspirationskilden/regelsættet), der gør en 70er-inspireret film interessant og berettiger dens eksistens, men det gør den altså ikke hverken original eller autentisk.

Faktisk ville det være sørgeligt, hvis alle instruktører i dag fulgte en eller anden agenda, som foreskrev, at film per se skulle laves, som man nu engang laver film i dag. Som bekendt er det netop de interessante filmskabere, der bryder med reglerne. Nå ja, med mindre man naturligvis har en svaghed for alle nye film, der følger de samme regler, hø hø.

Apropos ovenstående citat, så mener jeg, at en af de måder, der netop er kendetegnende for hvordan mange laver film i dag, er, at man laver remakes og hyldestfilm, der som oftest netop har indarbejdet et element af "personligt" input (hvor det personlige ofte undermineres/undertrykkes af filmenes uoriginalitet og usædelige, incestuøse omgang med "den ældre generation") - altså postmoderne genrefilm (eller f.eks. 70erfilm i fåreklæder :wink: ). I mine øjne er det netop den slags "... mode- og stil-bestemte genrer/former" som du ellers siger, at du opponerer imod.
Nu hvor du pointerer, at det netop er de interessante filmskabere, der bryder med reglerne, så kan jeg overordnet set kun give dig ret. Men HVOR FANDEN ER DE HENNE?
I mine øjne, er der i dag alt for mange film domineret af netop stil og alt for få med hvad jeg vil kalde sjæl... (relateret til det "autentiske").

Mvh Nicolai
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Jack J » man 2. apr 2007 18:26

For mig at se er film og musik to vidt forskellige kunstarter -

"Everything is like wu-shu: everything is the same"
Citat fra gammel karatefilm, hvis titel jeg ikke kan huske.

Ok, det er et filmforum, så lad os da bare holde os til filmene, men jeg synes nu ikke der er den store forskel, når vi taler om principper. Og referencen til den herr Moerchs filmblad var for en god ordens skyld ikke reklame, men blot det; en reference (det er garentrisse udsolgt alligevel).

Ok, vi kunne diskutere til dommedag, men

Du siger, at "... Rob Zombie [har] lavet en 70'er film, der er perfekt." Skal det forstås som at han har lavet en "film [. . .], som man gjorde [det] i en anden tidsalder"?

nej, jeg mener, at har taget den måde at lave film på og lavet en ny film, som fint kan ses i vor tid. Det er ikke en "hyldestfilm" med direkte links som i en Taratino-film. Rent faktisk, så er jeg sikker på, at "almindelige" mennesker, der ikke er filmfreaks eller har en filmskole-, medieskole-, whateverskole-baggrund sikkert ikke ville se stamtræet, der førte tilbage til 1970'erne. De ville se en rå og in your face -agtig film, som bestemt er mere råt for uforsødet, end det meste af det, vi ellers ser i dag. Anyway, enough.

er der for øvrigt nogen, der har set den japanske DVD-udgave med farver under halal-slagtningen?).

Ja, Nils Markvardsen har den. 8)

og nu går jeg jo en skæbne i møde, der minder lidt om en burhønes

- switzz... switzz... switzz...
(lyden af en mand med en pose, der skærper en rusten machete)...

J
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf Nicolai » man 2. apr 2007 19:27

"Everything is like wu-shu: everything is the same"
Citat fra gammel karatefilm, hvis titel jeg ikke kan huske.

Du vil da forhåbentlig ikke påstå, at du rent faktisk tror på alt det vås de fyrer af i de gamle SB-film? :wink:

Ok, vi kunne diskutere til dommedag...

Jeps ;)
Men se, nu vender du jo tilbage til "The Devil's Rejects" (på opfordring ganske vist, men alligevel!) - en film, som jeg af gode grunde ikke kan diskutere. Frygt ej, skal nok få den set en dag, så jeg kan blande mig i debatten om lige netop den film.

Ja, Nils Markvardsen har den.

Øhhh... ja?

Hvorfor forresten alle disse store tomme områder i dit reply?
Minder mig unægteligt lidt om Jens Okking, der ifølge rygter, har tendens til at levere dialog og skuespil på en sådan måde, at han ødelægger/overskygger modspillerens skuespil med det resultat, at man er nødt til at bevare fokus på førstnævnte for at højne kvaliteten af det færdige produkt.
Uanset om dette er sandt eller ej, hvorfor ser vi så ikke mere til denne fremragende skuespiller?
Og hvorfor prøver du at gå i hans fodspor? :wink:
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Jack J » man 2. apr 2007 19:37

Nicolai skrev:Du vil da forhåbentlig ikke påstå, at du rent faktisk tror på alt det vås de fyrer af i de gamle SB-film? :wink:

Ja, Nils Markvardsen har den.

Øhhh... ja?

Hvorfor forresten alle disse store tomme områder i dit reply?
Minder mig unægteligt lidt om Jens Okking, der ifølge rygter, har tendens

Jo, hvert et ord.

Tja, det var sådan et hint til hr. M at kommentere den blodige scene.

Og endelig de tomme områder: well, det var sådan lidt som en endelig scene efter rulleteksterne. Vi ser, hvad der blev af den stakkels Nicolaj.

(og hvorfor kommer "En gang strømer" ikke på dvd!)

Jack
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Foregående

Skriv et svar
27 indlæg • Side 2 af 2 • 1, 2

Tilbage til Genrefilm