• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Filmsnak ‹ Genrefilm

Diskussionsforum for "Uncut-relaterede" film. Dvs. så godt som alle film i de fantastiske genrer..
Skriv et svar
16 indlæg • Side 1 af 2 • 1, 2

Gode public domain gys/genrefilm?

Indlægaf Onkel Bonus » man 13. sep 2010 22:25

Hvilke gode film kan man se gratis, og så gar fremvise, uden skyggen af skam?

Jeg så The Sadist på youtube i går og den kan anbefales.

Der er en del mere, pønser på Blood On Satan's Claw men ved ikke hvor lovligt det er den ligger der.

Forslag ellers?
Onkel Bonus

Indlægaf Jack J » man 13. sep 2010 22:49

Jeg har en eller anden idé om, at der ikke er noget, der hedder public domain i Danmark. Dermed ikke sagt, at du ikke skal se dem, det må du helt selv om, men "public domain" er da vist helt og holdent en amk opfindelse. I Danmark er der altid en rettigheds-ejer. Blood On Satan's Claw er en britisk film og det er 100% sikkert, at den har ejere. Men check den dog endelig på YouTube. Og find gerne den unmattede fullscreen-version, hvis du vil ha' det "hele" med. :lol:
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Indlægaf Onkel Bonus » tirs 14. sep 2010 00:43

http://da.wikipedia.org/wiki/Public_domain
Efter dansk ret er det tvivlsomt hvad virkningen er heraf.

Jeg var faktisk sikker på det betød man frit måtte vise og se dem overalt. Hvis ejerne har frasagt sig ophavsret, eller mistet den på anden måde, burde det vel logisk set fungere sådan overalt. Men hvis det er usikkert vil jeg lige ringe og cleare det med Lars Barfoed inden jeg ser flere :wink:

http://www.youtube.com/movies/horror
Her er dem de selv har lagt op. Meget af det ligner god trash.[/i]
Onkel Bonus

Indlægaf Jack J » tirs 14. sep 2010 01:11

Okay, for lige at slå fast, så er det her diskussionen for diskussionens egen skyld, og altså ikke fordi jeg har noget mod, at du eller andre ser public domain-film, for det har jeg (naturligvis) ikke. Jeg har bare svært ved at tro, at Piratpatruljen og myndighederne ville godkende, at man downloader film og hævder, at der ikke er nogen, der ejer dem. Det er sandt nok, at rettighederne for gamle værker udløber efter rigtig mange år, men film som fx NIGHT OF THE LIVING DEAD (som er PD i USA) stammer kun fra 60'erne. Men som sagt, jeg har ikke noget at have det i, men jeg synes bare det lyder mærkeligt, når man er vandt til, at alting er så regelbestemt i Danmark. :?
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf gorzelak » tirs 14. sep 2010 01:59

Onkel Bonus skrev:
Jeg var faktisk sikker på det betød man frit måtte vise og se dem overalt. Hvis ejerne har frasagt sig ophavsret, eller mistet den på anden måde, burde det vel logisk set fungere sådan overalt.

Det tror jeg altså også, at det gør. Sætningen "Efter dansk ret er det tvivlsomt hvad virkningen er heraf" henviser til den foregående sætning "Det ses også ofte, at værkets skaber overlader værket til public domain - dvs. frasiger sig ophavsretten". Mange film, fx hos Internet Archive (http://www.archive.org/details/movies), har public domain-status, fordi ophavsretten er udløbet. Jeg tror ikke, der i dansk juridisk øjemed er noget uldent ved at se dem - forudsat selvfølgelig, at ophavsretten vitterlig er udløbet, og det ikke bare er noget, sitet skriver.

Værker er i Danmark omfattet af ophavsretsloven i 70 år efter "forfatterens" dødsår, og derefter er der, så vidt jeg ved, også her fri leg.
"In the game of chess you can never let your opponent see your pieces."
Brugeravatar
gorzelak

Geografisk sted: Århus
  • Hjemmeside

Indlægaf Larsemand » tirs 14. sep 2010 11:13

Men hvis ingen har ophavsretten, hvordan kan det så være ulovligt? Eller er man påtvunget ophavsret på trods af at man frasiger sig den? :lol:

F.eks.: Hvis jeg laver et youtube klip og en anden downloader det, er det så ulovligt for vedkommende at gøre det? Eller er der en eller anden økonomisk forudsætning for at det er ophavsretspligtigt?
Larsemand

Indlægaf gorzelak » tirs 14. sep 2010 12:19

Ifølge Wiki-linket øverst er det tvivlsomt i dansk lovgivning, hvad virkningen er af, at en person frasiger sig ophavsretten - dette gælder i parentes bemærket jo kun for personer, der er omfattet af dansk lov. I USA er der ingen tvivl: Hvis værkets ophavsmand frasiger sig ophavsretten, tilhører værket fælleseje.

Ophavsretten i dansk (og, tror jeg, også amerikansk) lovgivning har ingen økonomiske forudsætninger; den afhænger alene af, om værket med rimelighed kan siges at udgøre et "værk". Hvis du har begået et værk, så gælder ophavsretten. Men man skelner, vistnok, imellem ophavsret og "rettigheder" - og sidstnævnte kan købes. Det er derfor, at eksempelvis Jimi Hendrix' plader formentlig aldrig bliver fælleseje.

Som ophavsmand/-kvinde har man også distributionsretten til værket. Hvis ophavsmanden selv lægger noget ud på youtube, tror jeg i udgangspunktet ikke, det er ulovligt at downloade det. Men det er kun et gæt.
Brugeravatar
gorzelak

• Hjemmeside

Indlægaf gorzelak » tirs 14. sep 2010 12:37

For lige perifert at vende tilbage til trådens emne: Nogle PD-film, jeg selv har haft fornøjelse af at se, alle tilgængelige via Internet Archive:

http://www.archive.org/details/AnthonyL ... splant1971

http://www.archive.org/details/ABucketofBlood

http://www.archive.org/details/Beast_of ... lats_movie (for underholdningsværdien)

http://www.archive.org/details/StarWreckInThePirkining

(Hvis du får en "Bad Gateway"-side, så vent lidt og prøv igen.)

Og til inspiration:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fi ... ted_States
Brugeravatar
gorzelak

• Hjemmeside

Indlægaf Jack J » tirs 14. sep 2010 17:00

gorzelak skrev:
Som ophavsmand/-kvinde har man også distributionsretten til værket. Hvis ophavsmanden selv lægger noget ud på youtube, tror jeg i udgangspunktet ikke, det er ulovligt at downloade det. Men det er kun et gæt.

Det tror jeg er rigtigt nok. Jeg har fx altid sagt, at folk kunne kopiere mine zines lige så tosset de ville, så længe de ikke tog penge for dem. Hvis de fik bøde for det, når ophavsmanden (m/k) har sagt god for den videre distribution, så ville der da være noget galt.
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf gorzelak » tirs 14. sep 2010 18:02

Er der i øvrigt nogen, der ved, hvad historien er bag NIGHT OF THE LIVING DEAD? Ifølge Wikipedia er den overgået til public domain, og som bekendt findes der også et mylder af DVD-udgivelser af den. Wikipedia angiver "Missing copyright notice" som årsagen til, at filmen er overgået til PD. Så Walter Reade (prod.selskabet) fornyede ikke rettighederne til filmen, eller hvordan?
Brugeravatar
gorzelak

• Hjemmeside

Indlægaf Mads » tirs 14. sep 2010 18:16

I USA har man vist bare ikke ophavsret til et værk, hvis man glemmer at skrive det højt og tydeligt - sådan som det var tilfældet med NOTLD.
Brugeravatar
Mads

Indlægaf Jack J » tirs 14. sep 2010 18:56

Jeg husker, at det blev nævnt, da den første genindspilning blev lavet, at Romero & Co. lavede den for at komme før andre, der skulle få samme idé, og dermed kunne tjene nogle af de penge, de aldrig fik på originalen.
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf Onkel Bonus » tirs 14. sep 2010 19:36

Larsemand skrev:Men hvis ingen har ophavsretten, hvordan kan det så være ulovligt? Eller er man påtvunget ophavsret på trods af at man frasiger sig den? :lol:

Lad det være en advarsel! Hvis du laver en skodfilm er det din for evigt! :lol:

Tak for forslagene, Lars. Er stor fan af archive og der er også en håndfuld sublim noir, og selvf klassisk litteratur, at hente, hvis man ellers nyder den slags.
Onkel Bonus

Indlægaf gorzelak » tirs 14. sep 2010 19:59

Mads Jensen skrev:I USA har man vist bare ikke ophavsret til et værk, hvis man glemmer at skrive det højt og tydeligt - sådan som det var tilfældet med NOTLD.

Tovligt! Det var faktisk lige præcis det, der gik galt (heldigvis er loven blevet ændret siden). Fra Wikipedia, en.wikipedia.org/wiki/Night_of_the_Living_Dead#Copyright_status:

Night of the Living Dead entered the public domain because the original theatrical distributor, the Walter Reade Organization, neglected to place a copyright indication on the prints. In 1968, United States copyright law required a proper notice for a work to maintain a copyright.[119] Image Ten displayed such a notice on the title frames of the film beneath the original title, Night of the Flesh Eaters. The distributor removed the statement when it changed the title.[120] According to George Romero, Walter Reade "ripped us off".[121]

Because of the public domain status, the film is sold on home video by several distributors. As of 2006, the Internet Movie Database lists 23 copies of Night of the Living Dead retailing on DVD and nineteen on VHS.[122] The original film is available to view or download free on Internet sites such as Google Video, Internet Archive and YouTube.[123][124][125] As of July 27, 2010, it is the Internet Archive's second most downloaded film, with 684,585 downloads.[126]

-

Ophavsmænd/-selskaber er i dag automatisk omfattet af ophavsretsloven/copyright i USA ligesom herhjemme (jf. "The author is ... the owner of copyright unless there is a written agreement by which the author assigns the copyright to another person or entity, such as a publisher", www.copyright.gov/help/faq/faq-definitions.html, og "As the author of a work you are the copyright holder unless and until you transfer the copyright to someone else in a signed agreement", www.arl.org/sparc/author/addendum.shtml.
Brugeravatar
gorzelak

• Hjemmeside

Indlægaf Pondo Sinatra » ons 15. sep 2010 15:49

Jeg har nogle gange siddet og stenet over den her liste - lad os bare sige at den er god inspiration til hvilke film man nemt kan finde på f.eks. youtube :wink:

Wiki's liste over public domain film:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_films_in_the_public_domain_in_the_United_States
Brugeravatar
Pondo Sinatra

Næste

Skriv et svar
16 indlæg • Side 1 af 2 • 1, 2

Tilbage til Genrefilm