• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Filmsnak ‹ Genrefilm

Diskussionsforum for "Uncut-relaterede" film. Dvs. så godt som alle film i de fantastiske genrer..
Skriv et svar
21 indlæg • Side 1 af 2 • 1, 2

Gammel gyserscene - kender nogen denne ?

Indlægaf Trillian » lør 4. sep 2010 16:18

Ja, nu spørger jeg her selvom jeg ved at de fleste her er for unge til at have set gysere i slutningen af 60'erne.

Som barn så jeg adskillige gysere på tysk TV (boede i Sønderjylland) altid når min storebror og jeg var alene hjemme.

Der er en scene som er mejslet fast i min hjerne og har hjemsøgt mig i adskillige år:

En mand ligger i en hospitalsseng, klokken er kvart i otte, det er mørkt uden for, sygeplejersken pusler rundt i et tilstødende lokale med en radio kørende. Manden døser men vågner brat da radioen stopper og han ser at det nu er lyst udenfor, han ser på uret og kl. er nu halv seks om morgenen. Han går hen til vinduet og kigger ud, der holder en ligvogn, kulsort med sorte heste for, en sortklædt mand vender sit ansigt mod patientet og udbryder i en uhyggelig tone "Der er lige plads til en til" ! Patienten går opskræmt tilbage i sengen. Pludselig spiller radioen igen, sygeplejersken pusler og det er mørkt uden for, kl. er ti minutter i otte !!!

Manden bliver så udskrevet og går ned på en trafikeret gade og venter på bussen sammen med en masse andre. Endelig kommer en overfyldt bus og folk maser sig ind, da vor mand endelig vil stige på bussen vender chaufføren sig mod ham og udbryder dunkelt: "Der er lige plads til en til"!!! Selvfølgelig er det samme ansigt som på ligvognen. Hvor mand viger forskrækket tilbage og bussen kører uden ham. Et par hundrede meter længere fremme høres hvinende bremser og bussen styrter ned af en stejl skrænt !!

Det KAN være fra "Hitchcock Præsenterer" som blev vist meget på tysk TV, jeg erindrer noget om at det er en gruppe mennesker der er fanget på et uhyggeligt herresæde i en storm og fortæller overnaturlige historier, mindes også noget med en bugtalerdukke - men det kan være sammenblanding.

Scenen er sort/hvid (men den kan have været i farver, vi havde ikke farvetv dengang), og den er helt klart engelsksproget selvom jeg så den med tysk synkronisering.

Ja, den var svær :) Jeg forventer mig ikke at nogen ved det - men måske ??
Hilsen
Trillian
Brugeravatar
Trillian

Geografisk sted: Endnu længere ude på landet på Fyn

Re: Gammel gyserscene - kender nogen denne ?

Indlægaf Gizmo » lør 4. sep 2010 17:55

Nå ja, helt så svær er den nu ikke... :wink:

Det er den engelske antologifilm DEAD OF NIGHT fra 1945, hvor du både finder historien om ligvognen og den om bugtalerdukken. Filmen er ude på dansk dvd under titlen NATTENS MYSTERIER. Fremragende og stemningsfuld underholdning - af den (u)hyggelige slags.
Brugeravatar
Gizmo

Geografisk sted: København
  • Hjemmeside

Indlægaf Trillian » lør 4. sep 2010 18:31

Tusind tak Gizmo :) :) :)

Og den er jo anmeldt på uncut !!!

Det tog mig flere år at finde "An Unlocked Window" som er fra The Hithcohck Hour - en episode der også skræmte mig fra vid og sans som barn :) Og så med tysk synkronisering !

Nå, må fluks have fat i nattens mysterier - æææælsker Uncut :)
Hilsen
Trillian
Brugeravatar
Trillian

Indlægaf Trillian » tirs 7. sep 2010 22:27

Så kom den - nattens mysterier... Smækkede den i afspilleren og ja - gedigent gys af den gamle skole.

Jeg forstår godt at jeg blev skræmt da jeg så den som 8-årig :) Som min storebror sagde:"Hvis du får mareridt må du IKKE fortælle det til mor - jeg får skylden" og han var da også blevet læst og påskrevet at han ikke måtte lade lillesøster se uhyggelige film !

Som kuriosum kom dvd'en med både originalsproget OG mulighed for at vælge tysk synkronisering, rigtig sjovt da jeg oprindeligt så den på tysk TV.

En flot sort/hvid gyser, godt skruet sammen med både humor, vid og gys !

Og nu forstår jeg min aversion mod bugtalerdukker !!

Da jeg mange år senere så Magic (indtr.: Richard Attenborough) følte jeg myrekryb, måske fordi jeg så Nattens mysterier som 8-årig.

Tak Gizmo :)
Hilsen
Trillian
Brugeravatar
Trillian

Indlægaf Jack J » ons 8. sep 2010 00:17

Trillian skrev:Tak Gizmo :)

Du ka' læse flere af Gizmos godbidder her:
http://gyserblog.blogspot.com/

8)
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Indlægaf Jack J » ons 8. sep 2010 00:51

Hmm, nu er jeg selvfølgelig blevet nysgerrig og checkede derfor den engelske DVD på Amazon. Det gode er, at den fås i en boks med fire film fra Ealing Studios til kun omkring £4, men alle brugerne beklager sig over billedet på dvd'erne, som skulle se ud, som om de er hentet fra video.

Hvordan ser den danske DVD ud?

Cudsie/Amazon skrev:The transfer is from the original VHS release from over 10 years ago now and it has in no way been properly remastered or restored. As to be expected the image is softer than you expect for new transfers and there are many blemishes and frame splices and cuts from the old print. These can be forgivable however the sound is atrocious. Wooly, muffly, distorted and heavily dampened down to eliminate the inherent hiss of the RCA original this audio really lets the film down.
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf Trillian » ons 8. sep 2010 01:09

Hej Jack J
Den danske DVD som jeg købte hos Laserdisken, udgivet af Sandrew/Metronome i 2008 er af glimrende kvalitet når man tænker på at filmen er en sort/hvid fra 1945.

Lyden er glimrende men faktisk bedre i den tyske synkronisering (som du også får med) end i originalen. Billedet er så knivskarpt som det nu kan være når man tænker på alderen.

Til gengæld fandt jeg en gammel dvd med "Magic" med en ung Athony Hopkins fra 1978 udgivet af on-air-video hvor kvaliteten var så elendig, billedet grynet og tåget og underteksterne var ret tilfældigt smidt over filmen ! Synd, for faktisk er det en udmærket gyser.

Kan bestemt anbefale den danske "Nattens Mysterier" fra Sandrew/Metronome, flot billede, fine undertekster og musikken går fint igennem.
Hilsen
Trillian
Brugeravatar
Trillian

Indlægaf Jack J » ons 8. sep 2010 01:36

Thanks, Trillian. Så må det jo være den danske DVD, jeg skal have fat i. Og man skal vist skynde sig, der er ikke mange online-butikker, der har den!

MAGIC, eller Magi som den hed på dansk TV; Ja, jeg har tidligere også hørt, at DVD'en skulle være noget øv (sjovt nok er det netop Gizmo, der har skrevet om den på sin blog, LOL). Trist med den DVD. MAGIC har jeg faktisk et særligt forhold til, det var nemlig den først film, jeg nogensinde optog på video! Det var i 1984 og på Betamax. Jeg så filmen igen og igen, og tvang familien til også at se den. Men nuvel, den er også rigtig god. Hmm, måske jeg sku' finde mit gamle Betamax-bånd frem. :mrgreen:
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf Trillian » ons 8. sep 2010 02:03

Hej Jack
Jeg bestilte Nattens Mysterier på laserdisken.dk lørdag aften da Gizmo havde fortalt mig hvad det var for en film, til 79,00 DKK + 25,oo dkk i forsendelse. Den lå i min postkasse idag !

Jeg kom først ind i videoverdenen i 1985 og kun på VHS, før da lejede jeg da moviebox og gyserfilm hos den lokale videobix (boede i Kbh på det tidspunkt).

Først senere opdagede jeg magtkampen mellem betamax og VHS - men idag har begge vel tabt... Nu skal jeg så liiiige finde ud af dvd og blueray - gudskelov er min mand god til sådan noget, han afventer priserne og så får vi nok en optager/afspiller med blueray - men vores "gamle" dvd'er kAN STADIG VISES :)
Hilsen
Trillian
Brugeravatar
Trillian

Indlægaf Trillian » ons 8. sep 2010 02:12

UUUUps var inde på laserdisken.dk og søgte på nattens mysterier:

København-butik: Ikke på lager
Aalborg-butik: Ikke på lager
Web-butik: Ikke på lager

Jeg har vist snuppet den sidste :lol:

Men mon ikke de kan skaffe den ?
Hilsen
Trillian
Brugeravatar
Trillian

Indlægaf Jack J » ons 8. sep 2010 03:10

Trillian skrev:UUUUps var inde på laserdisken.dk og søgte på nattens mysterier:

København-butik: Ikke på lager
Aalborg-butik: Ikke på lager
Web-butik: Ikke på lager

Jeg har vist snuppet den sidste :lol:

Men mon ikke de kan skaffe den ?

Jeg checkede TP Musikmarkeds online-butik og de har eksemplarer i EN afdeling (i Hørsholm!), så jeg skal bare ha dem til at bestille den hjem.
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf TCM » ons 8. sep 2010 09:35

Nattens mysterier kan også fås her, blot 50 kr. (plus forsendelse, hvis ikke man bor i nærheden af KBH):
http://fona.dk/default.aspx?m=2&i=64&bu ... +mysterier
Mit filmsite, Filmskribenten - også med skrækfilm: www.filmskribenten.dk
Brugeravatar
TCM

Indlægaf Jack J » ons 8. sep 2010 14:09

Herligt! Tusind tak, TCM. Er det den alm. Fona eller Fona2000? Hvis det er den alm. burde prisen være den samme i min lokale afdeling. 8)
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf TCM » ons 8. sep 2010 14:16

Jack J skrev:Herligt! Tusind tak, TCM. Er det den alm. Fona eller Fona2000? Hvis det er den alm. burde prisen være den samme i min lokale afdeling. 8)

Tror kun det er Fona2000 der har den (dem der står for at sende ud via netbutikken, mener jeg). Ang. prisen, så er det ikke nødvendigvis den samme i andre fona'er, da kæden kører med lokalpriser - derfor kan du bl.a. finde en røvfuld billige film i 2000, som ikke er til at opstøve i en anden Fona - men ja, du kan jo evt. prøve din lokale. Her burde de, om ikke andet kunne bestille den hjem til 50 bobs...
Mit filmsite, Filmskribenten - også med skrækfilm: www.filmskribenten.dk
Brugeravatar
TCM

Indlægaf Jack J » ons 8. sep 2010 14:19

Tak igen. Nej, jeg vidste godt, at priserne i de alm. Fona'er ikke er de samme som i den meget bedre Fona2000, men i de alm. Fona'er burde priserne vel være de samme, da det jo er en kæde. Men derfor behøver de jo ikke alle at have det samme på lager. Oh well, jeg kigger engang ellers må det være postordre. :D
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Næste

Skriv et svar
21 indlæg • Side 1 af 2 • 1, 2

Tilbage til Genrefilm